استفاده بيش از 1400 محقق نسخ خطي از تالار كتب خطي كتابخانه آستان قدس

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، رئيس اداره مخطوطات این سازمان ، با بیان این مطلب گفت : از ابتداي سال جاری، بیش از 4000  مورد خدمات متنوع به محققان خطي  ارائه شده است که از این بین 2700 مورد ارائه میکروفیلم نسخ خطی و نیز خدمات منابع الکترونیکی بوده است و 1320 مورد نیز خدمات کتب چاپ سنگی را شامل می شود.

سید محمد رضا فاضل هاشمی خاطرنشان كرد: بخش محققان نسخ خطی، با وجود كتابخانه تخصصي مخطوطات بابيش از6000 نسخه چاپي، چاپ سنگي، پايان نامه و نشريات در تالار محققان اداره مخطوطات خدمات مختلفی را به محققان ارائه می کند که از آن جمله می توان به امكان استفاده از كتب مرجع، دايره المعارفهاي فارسی، نشریات،فهارس کتب خطی و امکان تهیه  تصویر از نسخ خطی اشاره کرد.

وي جستجوی اطلاعات تخصصی از اینترنت  و نیز امکان جستجوي اطلاعات كتابشناختي نسخه هاي خطي در نرم افزار كتابخانه اي سازمان وتهیه پرینت از آنها را از دیگر خدمات این مرکز اعلام کرد و گفت: محققان می توانند از  منابع تخصصي موجود در كتابخانه تخصصي اعم ازكتابشناسي، نسخه شناسي، رجال شناسي و نسخه هاي خطي بهره مند شوند.

فاضل هاشمي معرفی محققان به کارشناسان این اداره جهت کسب اطلاعات در زمینه کتب خطی(نسخه شناسی- کتابشناسی ) و انواع خطوط رايج در نسخه هاي خطي را از دیگر امکانات موجود در این مجموعه ذکر کرد.

درهمین زمینه  حجت الاسلام والمسلمین سید صادق حسینی اشکوری، متخصص نسخه خطی و اسناد تاريخي از محققان این تالار، نسخه های خطی گنجينه مخطوطات آستان قدس رضوي را کم نظیر دانست و گفت:  پتانسیل کتابخانه آستان قدس رضوی در حوزه اسناد و نسخ خطی بسیار بیشتراز آن است که محققان اطلاع دارند و استفاده می

کنند.

مسئول موسسه«مجمع ذخایر اسلامی» در قم،که ایام تابستان را برای پژوهش و استفاده از منابع کتابخانه تخصصی مخطوطات، در مشهد سپری می کند  مشهد را با وجود منابع غنی این کتابخانه، دارای این ظرفیت دانست که مرکز جذب پژوهشگران از کشورهای همجوار باشد. این فهرست نگار نسخه های خطی رویکرد اخیر آستان قدس به خرید بیشتر نسخ خطی را امری مبارک دانست.