آغاز دوره نویسندگی در کتابخانه‌هاي عمومي يزد

به گزارش لیزنا به نقل از روابط عمومي اداره كل كتابخانه‌هاي عمومي استان يزد، محمدحسين پارسائيان در اين نشست خبري همچنين مجموع زیربنای کتابخانه‌های نهادی و مشارکتی در استان یزد را 61 هزار و 992 مترمربع اعلام کرد و با اشاره به سرانه‌ تعداد کتابخانه خاطرنشان کرد: به ازای هر 9 هزار نفر در یزد یک کتابخانه وجود دارد که این رقم در کشور به ازای هر 15 هزار نفر یک باب کتابخانه است.

مديركل كتابخانه‌هاي عمومي استان يزد، سرانه متراژ کتابخانه به ازای هر نفر 100 نفر را شش مترمربع اعلام کرد و افزود: این میزان در سطح کشور 5/3  مترمربع است كه از اين لحاظ استان يزد در جايگاه نخست كشور قرار دارد.

وي همچنین خاطرنشان کرد: 10 درصد جمعیت استان یزد عضو کتابخانه‌ها هستند که در این زمینه بعد از استان سمنان در رتبه دوم كشور قرار گرفته‌ایم.

پارسائيان با اشاره به نقاط ضعف کتابخانه‌های استان یزد اظهار داشت: جذاب نبودن فضای بصری کتابخانه‌ها، مشکلات عمرانی و فرسودگي ساختمان برخي كتابخانه‌ها، از جمله چالش‌هاي پيش روي کتابخانه‌های عمومی استان است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در بخش دیگری از این نشست با اشاره به طرح‌های اجرا شده در حوزه کتاب و کتابخوانی در استان یزد عنوان کرد: در طرح "کتاب من" هر عضو می‌تواند تا سه عنوان کتاب که در کتابخانه‌های یزد موجود نیست را سفارش دهد

وي تصريح كرد: این کتاب‌ها از سوي اداره كل منابع نهاد كتابخانه‌هاي عمومي  بدون دريافت هيچ گونه هزینه‌اي از عضو، خريداري و به کتابخانه مورد نظر ارسال می‌شود.

پارسائيان در پاسخ به سئوال خبرنگاري در مورد کتابخانه‌های در دست احداث استان یزد اظهار داشت: کتابخانه مرکزی میبد تکمیل شده است و امسال باید تجهیز می‌شد، اما به دلیل دیون مالي، امسال نیز برای آن بودجه تکمیل در نظر گرفته شد و در سال آینده با اختصاص بودجه موردنياز، تجهيز و راه‌اندازی می‌شود.

وي یادآور شد: کتابخانه دکتر جوادی نیز از کتابخانه‌هاي خيرساز استان یزد است که خیّر تعهدات خود را در قبال آن انجام داده اما از آنجا که اداره كل ارشاد به عنوان متولی احداث کتابخانه‌ها، پروژه‌های عمرانی متعددی دارد، هنوز تعهداتش را در قبال این کتابخانه خيرساز انجام نداده است.

وی عنوان کرد: ساخت پنج کتابخانه استاندارد مرکزی در شهرستان‌ها، در سفر سوم هیئت دولت به استان یزد به تصویب رسید که هم‌اکنون در حال پیگیری واگذاری زمین آنها از سوی سازمان مسکن و شهرسازی هستیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی يزد، در مورد کتابخانه‌های روستایی نیز عنوان کرد: هم‌اکنون بيش از 20 کتابخانه روستایی در استان یزد فعال هستند و 20 روستا نیز درخواست راه‌اندازی کتابخانه را داده‌اند.

پارسائيان با اشاره به برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در استان یزد اظهار داشت: در آغاز هفته كتاب، از کتابخانه برتر فرهنگی، کتابداران برتر، کتابخوانان برتر، فرمانداران و شهرداران فعال در حوزه کتاب تجلیل شد.

وی دیدار با ائمه جمعه و نواخته شدن زنگ "نهضت مطالعه مفید" در مدارس استان را از برنامه‌هاي اجرا شده در اين هفته عنوان كرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد همچنين برگزاری کنگره شعر غدیر در اردكان، برگزاری شب شعر در کتابخانه‌های مختلف و آغاز دوره نویسندگی در کتابخانه‌ها را از جمله برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی استان اعلام کرد.

نوزدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران از 22 آبان ماه سال جاري آغاز شده و تا بيست و نهمين روز اين ماه ادامه دارد.