تاسیس مرکز ISC و ایجاد دو رشته جدید در دانشگاه باکو

به گزارش لیزنا، اداره روابط عمومی و همکاری های علمی بين المللی (ISC) اعلام کرد: به دعوت پروفسور آبل محرم اف، رئيس دانشگاه دولتی باکو و نماينده مجلس جمهوری آذربايجان، دکتر جعفر مهراد، رئيس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پايگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، از دانشگاه دولتی باکو بازديد و تفاهم نامه همکاری های علمی پژوهشی امضا کرد.

در اين بازديد که از تاريخ 28 آبان تا 2 آذرماه صورت گرفت، ملاقات های مختلفی صورت گرفت که دو مورد آن با ارائه سخنرانی درباره پايگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و نقش آن در ثبت و نمايه سازی استنادی نشريات علمی آذری همراه بود.

دکتر مهراد در نخستين ملاقات با دکتر اراده، معاون آموزشی، و دکتر شالالا، معاون همکاری های بين المللی دانشگاه دولتی باکو، متن تفاهم نامه همکاری های علمی پژوهشی را که در پايگاه استنادی علوم جهان اسلام تهيه و برای ملاحظه به دانشگاه دولتی باکو فرستاده شده بود به اتفاق هم مرور کردند تا با مواد تفاهم نامه آشنا و طرفين با درک متقابل و با قبول مسئوليت و تعهد اجرا، مندرجات آن را برحسب اولويت عملياتی کنند.

به گفته سرپرست پايگاه استنادی علوم جهان اسلام، در اين نشست مقدماتی، بر سر موضوعاتی مانند رتبه بندی دانشگاه های جمهوری آذربايجان و ايجاد بنگاه چاپ و نشر مشترک مجلات علمی اختلاف نظر وجود داشت که پس از بحث و تبادل نظر و شناخت ضرورت های انجام چنين فعاليت های مشترک، طرفين با حفظ اين مواد، موافقت خود را اعلام نمودند.

دکتر مهراد افزود: در دومين ملاقات که در محل انستيتو فناوری های اطلاعاتی آکادمی علوم آذربايجان و با همراهی معاونان دانشگاه دولتی باکو صورت گرفت، با دکتر راسم قلی اف، رئيس انستيتو، و همکاران او مذاکره به عمل آمد.

به گفته دکتر مهراد نظر به وجود زيرساخت های مناسب در اين انستيـو، دکتر قلی اف تاکيد داشت، مرکز ISC در جمهوری آذربايجان در اين موسسه تاسيس شود که معاونان دانشگاه دولتی باکو خود را در اين زمينه صاحب صلاحيت نديده و اين پيشنهاد را به نظر رئيس دانشگاه موکول کردند.

بازديد از انستيتو فناوري های اطلاعاتی سه ساعت به طول انجاميد و در اين مدت علاوه بر شناساندن فعاليت ها و کسب آشنايي با برنامه ها و خدمات طرفين، از واحدهای مختلف اين انستيتو بازديد به عمل آمد.

دکتر مهراد اظهار داشت: در روز دوم دو سخنرانی، يکی در دانشگاه دولتی باکو برای رؤسا، مديران و تعدادی از استادان اين دانشگاه در مورد جايگاه علمی کشورهای اسلامی و مقايسه ظرفيت ها و توانمندی های علمی تعدادی از اين کشورها به صورت زنده و با استفاده از امکانات پايگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در شيراز ارائه، و واقعيت های علمی جمهوری آذربايجان به تصوير کشيده شد که در مقايسه با بسياری از کشورهای اسلامی از جايگاه مطلوبی برخوردار نمی باشد.

  • در نظام ISC ، نشريات علمی که به زبان های ملی منتشر می شوند نمايه سازی و تحليل استنادی می شوند.

به گفته دکتر مهراد علت اصلی اين وضعيت استفاده از زبان آذری و روسی در چاپ مقالات علمی است که متاسفانه در نظام های استنادی بين المللی مورد توجه قرار نمی گيرد که اتفاقا همين موضوع، نقطه قوت ISC می باشد که در اين نظام، نشريات علمی که به زبان های ملی منتشر می شوند نمايه سازی و تحليل استنادی می شوند.

دومين سخنرانی در آکادمی علوم جمهوری آذربايجان انجام گرفت که ميزبانی اين نشست را دکتر قلی اف  رئيس انستيتو فناوری های اطلاعاتی بر عهده داشت.

در اين سخنرانی ابتدا دکتر قلی اف درباره اهميت استناد و ضرورت تاسيس مرکز ISC در جمهوری آذربايجان به تفصيل سخن گفت و سپس دکتر مهراد موقعيت دانشگاه های اين کشور را از سال 2000 تا 2010 ميلادی در سه نظام ISC, Scopus, و ISI با استفاده از تسهيلات ISC به تصوير کشيد.

بخش پايانی اين سخنرانی به پرسش و پاسخ مربوط بود که به تثبيت موقعيت ISC در فاصله سه سال که از تاسيس آن می گذرد و زبان های فارسی، عربی، انگليسی و فرانسه را تحت پوشش خود درآورده است تعجب همگان را برانگيخته و مورد تمجيد و تقدير قرارگرفت.

دکتر مهراد ادامه داد: در روز چهارم در ساعت 3 بعداظهر به تاريخ 2 آذرماه 1390 تفاهم نامه همکاری های علمی پژوهشی با حضور نماينده صدا و سيمای جمهوری اسلامی، نماينده سفير جمهوری اسلامی ايران در باکو، معاونان و جمعی از استادان دانشگاه دولتی باکو به امضا رؤسا ISC و دانشگاه دولتی باکو رسيد.

  • تاسیس مرکز ISC در دانشگاه دولتی باکو جهت ثبت، نمايه سازی و تحليل استنادی نشريات علمی جمهوری آذربايجان

وی افزود: بر اساس اين تفاهم نامه مرکز ISC در دانشگاه دولتی باکو جهت ثبت، نمايه سازی و تحليل استنادی نشريات علمی جمهوری آذربايجان تاسيس می شود.

از سال دوم، اين مرکز کشورهای قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و قرقيزستان را نيز در راستای ماموريت های علم سنجی خود قرار می دهد. اين اقدامات که تحت نظارت ISC در شيراز انجام می گيرد، پس از تربيت نيروهای واجد شرايط در شيراز و باکو عملياتی خواهد شد.

  • تاسيس دو رشته علم سنجی و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی مربوط می شود که به صورت الکترونيکی در دانشگاه دولتی باکو

دکتر مهراد افزود: يکی از مفاد اين تفاهم نامه به تاسيس دو رشته علم سنجی و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی مربوط می شود که به صورت الکترونيکی در دانشگاه دولتی باکو و با همکاری ISC انجام خواهد شد.

ايجاد بنگاه چاپ و نشر مجلات علمی که معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقيقات و فناوری بر آن تاکيد دارد موضوع با اهميت ديگری است که در آن باره تفاهم به عمل آمد. البته، شرايط تاسيس هريک از اين دو مورد با سرمايه گذاری و مشارکت جدی دو طرف صورت خواهد گرفت.

وی گفت: به عنوان مثال، در مرکز ISC، دانشگاه دولتی باکو متعهد شده است که 10 تن با تخصص های مورد نظر ISC مشغول به کار شوند. نرم افزارها، آموزش ها و پشتيبانی ها توسط ISC انجام می گيرد.

دکتر مهراد امضای تفاهم نامه بين اين دو نهاد آموزشی و پژوهشی را موفقيت بزرگی برای آموزش عالی کشور برشمرد و افزود: اکنون ISC راه های ترقی را طی می کند.

سخنان رئيس دانشگاه دولتی باکو و رئيس انستيتو فناوري های اطلاعاتی آکادمی علوم جمهوری آذربايجان در حوزه ISC و اهميت آن برای کشورهای اسلامی غير قابل وصف است. استقبال جمهوری آذربايجان از ISC که خود در سال 1387 با رای وزرای آموزش عالی و تحقيقات علمی کشورهای اسلامی در باکو به تصويب رسيده بی نظير بود.

دکتر محرم اف رئيس دانشگاه دولتی باکو و نماينده مجلس جمهوری آذربايجان از تاسيس مرکز ISC در اين دانشگاه و بازگشت ISC به موطن خود ياد کرد.

گفتنی است دانشگاه دولتی باکو دارای 17 دانشکده، 18000 دانشجو و 4000 عضو هيات علمی است. تعداد دانشجويان ايرانی اين دانشگاه در حدود 1500 نفر است.