گفتگوی لیزنا با رتبه اول کارشناسی ارشد کتابداری 90

زهرا بتولي رتبه اول كارشناسي ارشد كتابداري، در گفتگو با خبرنگار ليزنا بیان کرد: "متولد آران و بیدگل هستم. دیپلم تجربی دارم و به علت علاقه به رشته کتابداری، تصمیم به ادامه تحصیل در رشته کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در دانشگاه علوم پزشكي اصفهان گرفتم و هم اكنون در دانشگاه علوم پزشكي كاشان شاغل هستم و در دانشگاه تهران در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کتابداری می باشم."

بتولي بيان كرد: "با توکل به خداوند, انگیزه قوی و یاری خانواده و راهنمایی دوستان توانستم امسال در آزمون مقطع ارشد کتابداری موفق به کسب رتبه اول شوم. هدف گذاری، برنامه ریزی صحیح، مدیریت زمان، روش صحیح مطالعه و داشتن تغذیه و استراحت کافی می تواند از عوامل موفقیت باشد."

وي افزود: "ساعت کاری من از 7:30 صبح تا 3 بعداز ظهر و پنج شنبه ها تا 1:30 بعداز ظهر است. در محل کار به دلیل مشغله زیاد، اصلاً نمی توانستم مطالعه کنم. در نتیجه مطالعات من فقط به بعدازظهرها و روزهای تعطیل محدود می شد. از شهریور شروع به مطالعه نمودم. اوایل به علت دوری چند ساله از درس، کمی سرگردان بودم. به تدریج توانستم ساعات مطالعه خود را به روزی 5 تا 6 ساعت برسانم. چون منابع زیاد است و فرصت کمی در اختیار داشتم؛ مطالعه کتب هسته و مهم و نکته برداری از کتابها یکی از مهمترین عوامل موفقیتم بود. در مورد مطالعه زبان انگلیسی، مدتی بود کلاس می رفتم البته نه به قصد شرکت در آزمون ارشد بلکه کلاس مکالمه می رفتم و همان مطالعات جانبی تا حدودی به من کمک کرد. آخر شبها نیز به صورت تفریحی لغات زبان را مطالعه می کردم. "

زهرا بتولي اظهار داشت: "در این چند سال دوری از درس، سعی کردم به اموری از جمله برگزاری کارگاه های آموزشی آشنایی با INLM (کتابخانه ملی دیجیتال پزشکی ایران) كه دسترسی به جدیدترین منابع علمی پزشکی دنیا شامل بانکهای اطلاعاتی، ژورنالهای الکترونیکی، کتابهای الکترونیکی، کتب مرجع پزشکی، ژورنالهای کلینیکس، سیستم های هوشمند تشخیص پزشکی، آموزش مداوم پزشکی (CME)، بانک اطلاعاتی تصاویر پزشکی، اطلسهای پزشکی، مهارتها و رویه های پزشکی، پروتکل های پزشکی، اطلاعات دارویی که را از طریق کتابخانه ملی دیجیتال پزشکی فراهم می گردد و سایر بانک های اطلاعاتی پزشکی و انجام کارهای پژوهشی از قبیل ارائه طرح های تحقیقاتی مصوب دانشگاه و ارائه مقاله در مجلات و سمینارها, امور مربوط به وب سایت دانشکده و ... بپردازم. و هم اکنون نیز علاقه مند هستم از راهنمایی اساتید دانشگاه تهران و امکانات و منابع دانشگاه تهران استفاده و این فعالیتها را ادامه دهم. "

بتولي ادامه داد: پژوهش هایی كه تا كنون انجام داده ام شامل: «بررسي ميزان استنادات و مشاركت گروهي مقالات مجله فيض دانشگاه علوم پزشكي كاشان از ابتداي سال 1381 تا پايان سال 1387»، «بررسي ميزان استنادات طرحهاي تحقيقاتي پايان يافته از سال 1369 تا پايان سال 1388 دانشگاه علوم پزشكي كاشان»، «بررسي رفتار اطلاع يابي اعضا هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي كاشان 1387»، «بررسي ميزان استفاده از نشريات ادواري لاتين چاپي و الكترونيكي دانشگاه علوم پزشكي كاشان در سال 1384-1385» و «بررسي تاثير مداخلات روان شناختي و آموزشي بر سلامت روان و پيشرفت تحصيلي دانشجويان ورودي بهمن 1387 دانشكده پيراپزشكي دانشگاه علوم پزشكي كاشان» است.

همچنين مقالاتي با عناوين: «استفاده مفيد و غير مفيد کودکان مدارس ابتدايی از اينترنت در خانه و مدرسه، نشريه ارتباط علمي.» «تجارب کودکان در اينترنت، نشريه ارتباط علمي» «خصوصيات و محتوای برنامه‌های آموزشی کتابخانه، ماهنامه اطلاع یابی و اطلاع رسانی» «فن آوری اطلاعات: مروری بر منابع الکترونیکی گزینش و فراهم آوری آنها در کتابخانه های عصر دیجیتال، پیام بهارستان» نيز ارائه داده ام.

بتولي منابع مورد مطالعه را چنين نام برد: "فهرستنویسی: اصول و روشها - مجموعه سازی حمید محسنی و سینایی - مقدمه اي بر شناخت اسناد آرشيوي -کتابخانه و کتابداری - تاریخ و فلسفه کتابداری-تاریخ اصول کتابداری -آشنایی با بانکهای اطلاعاتی -جستجوی اطلاعات علمی پژوهشی در منابع چاپی و الکترونیکی –آشنایی با اینترنت- اداره کتابخانه -مدیریت کتابخانه و نظام اطلاع رسانی سینق -روشهای تحقیق در کتابداری -آئین نگارش حری -خلاصه جامع مباحث تخصصي آزمون كارشناسي ارشد علوم كتابداري و اطلاع رساني -خلاصه کتابداری و اطلاع رسانی -مجموعه سوالات کارشناسی ارشد سالهای قبل آزمون سراسري ، آزاد و پزشكي- مطالعه مقالات کتابداری و اطلاع رسانی -دانشنامه کتابداری پوری سلطانی. "

وي تاکید کرد: "عامل موفقیت، داشتن هدف روشن است و براي رسيدن به يك هدف بايد انگيزه اي قوي داشته باشیم. انگیزه من برای ادامه تحصیل، خدمت به دانشجویان، علاقه و نیاز به مطالعه و افزایش سطح سواد و موقعیت اجتماعی بود . "

بتولی در پایان گفت: " لازم می دانم از لطف خداوند و حمایت و پشتیبانی خانواده ام که من را همیشه دعا می کنند، و همچنین از راهنمایی های جناب آقای قاسمیان تشکر و قدردانی نمایم. "

 

خبرنگار: خدیجه عروجی