تلاش جهت ثبت جهانی اصطلاحنامه علوم اسلامی

 

به گزارش لیزنا به نقل از روابط عمومی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، رئیس دانشگاه بین المللی اسلامی اسلام آباد پاکستان فعالیت های مرکزاطلاعات ومدارک اسلامی را افتخار امیز و فرض الکفایه عنوان نمود.

دکتر ممتاز احمد در بازدید از فعالیت های علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی با ابراز خرسندی از آشنایی با این مرکز اظهار داشت: این اولین بار است که می بینم محققان و علمای  علوم اسلامی توانسته اند با بهره گیری از تکنولوژی جدید و مدرن به اشاعه علوم اسلامی بپردازند و حقایق دین را برای نسل جدید و تحصیل کرده بیان کنند.

وی ادامه داد: هیچ کشوری مانند ایران نتوانسته چنین فضایی رابرای محققان و پژوهشگران ایجاد کند تا با بهره گیری از فناوری ها نوین به کاوش در علوم بپردازند.

دکتر ممتاز احمد با اشاره به اصطلاحنامه علوم اسلامی گفت: اگر ندانیم چه می خواهیم نمی توانیم پیشرفت کنیم و شما با فعالیت های خود بدور از گرایش های مذهبی و براساس اسلام راهگشای پژوهشگران در علوم اسلامی بوده اید.

وی افزود: دانشگاه اسلامی بین المللی پاکستان از ابتدای تاسیس خود تحت نفوذ افکار سلفی و غیر شیعی بوده که پس از حضور من در این دانشگاه تلاش کردم تا با تغییر رویکرد دانشجویان با سایر مذاهب و دیدگاه های اسلامی نیز آشنا گردند.

رئیس دانشگاه بین المللی اسلامی اسلام آباد پاکستان در این بازدید خواستار گسترش ارتباطات و فعالیت های علمی مراکز اسلامی قم با دانشگاه بین المللی اسلامی پاکستان در زمینه علوم اسلامی شد.

وی در بازدید از مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی از نزدیک با بخش های این مرکز از جمله کتابخانه دیجیتالی، اصطلاحنامه و ویکی اسلامی آشنا شد.

حجت الاسلام و المسلمین توسلی، معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز در این بازدید ضمن ابراز خرسندی از حضور دکتر ممتاز احمد با اشاره به سخنان وی ابراز امیدواری کرد تا با تغییر رویکرد های این دانشگاه همکاری ها مشترک فیمابین آغاز گردد.

توسلی گفت: آثار بسیاری از علما وجود دارد که به سایر زبان ها ترجمه نگردیده و همین سبب شده تا دیگران با تفکرات علمای شیعی ایرانی چندان آشنا نباشند که می توان با همکاری مشترک این آثار را به زبان های دیگر بخصوص انگلیسی ترجمه گردد.

وی  افزود: در نگاه علمای شیعه، علوم دینی منحصر در شریعت و فقه نیست، بلکه علوم عقلی همچون فلسفه نیز از سالیان متمادی، بخشی از اشتغالات عالمان ما بوده است.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این که نگاه عقلی و استنباطی در علوم شیعی حاکم است، ادامه داد: همین مساله علاوه بر آن که موجب برخورداری ما از ذخیره عظیم علمی به ویژه در علوم عقلی شده ، باعث این بوده که ما در زمان حاضر، تعامل و ارتباط فعال تر و بهتری با علوم جدید برقرار کنیم که تجربیات ما در این زمینه می تواند به شما کمک کند.

حجت الاسلام و المسلمین توسلی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود ضمن معرفی اجمالی بخش های دفتر تبلیغات اسلامی و نیز واحدهای فعال در این پژوهشگاه، ابراز داشت: خوشبختانه حوزه های علمیه به ویژه دفتر تبلیغات در عرصه علوم روز همچون اقتصاد اسلامی، فلسفه و علوم کلامی و عقلی، ورود خوبی داشته و کارهای فراوانی نیز تاکنون به انجام رسیده است.

در این دیدار حجت السلام و المسلمین یعقوب نژاد رئیس مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی نیز با اشاره به تاسیس این مرکز به تدوین اصطلاحنامه علوم اسلامی اشاره و گفت: با بررسی های صورت گرفته متوجه شدیم که در هیچ کشور اسلامی تاکنون اصطلاح نامه  علوم اسلامی تدوین نشده است و ضرورت  اصطلاحنامه ما را بر آن داشت تا تدوین آن را آغاز کنیم که این اثر مورد تقدیر یونسکو نیز قرار گرفت.

وی در ادامه از تلاش جهت ثبت جهانی اصطلاحنامه علوم اسلامی خبر داد.