آغاز پذیرش ثبت دامنه‌هاي سطح بالاي جديد برای سومین بار در تاريخ اينترنت

به گزارش لیزنا به نقل از ايسنا، سعيد مهديون - نايب رييس هيات مديره و مدير عامل سازمان فناوري اطلاعات - با بيان اين مطلب اظهار كرد: زمان ارائه درخواست براي ثبت اين TLDهاي جديد - دامنه‌هاي سطح بالا - از 12 ژانويه 2012 مقارن با 22 دي‌ماه 1390 تا تاريخ 12 آوريل 2012 مقارن با 23 فروردين‌ماه 1391 خواهد بود.

او كه در نشست خبري سخن مي‌گفت، اظهار كرد: در گذشته با توجه به اين‌كه حفظ ‌كردن شماره‌ها از اسامي سخت‌تر است و با توجه به اين‌كه پيش‌بيني مي‌شد رشد و توسعه‌ي بسياري را در اينترنت شاهد باشيم، صلاح ديده شد كه به‌جاي اعداد، نام‌ها حفظ شوند و در همين راستا قرار شد نام دامنه‌ي سطح بالا كه پسوند‌هايي مثل دات كام يا دات آي.آر هستند در دفاتري به ثبت برسند.

وي ادامه داد: موسسه آيكان براي مديريت منابع اينترنت كه نام‌هاي دامنه هم يكي از اين منابع محسوب مي‌شوند، در سال 1998 ثبت شد و يكسري دفاتر ثبت اصلي را ايجاد كرد تا نام دامنه‌ي سطح بالا را مديريت و متقاضيان از طريق اين دفاتر اسامي را كه مي‌خواهند، ثبت كنند.

مهديون گفت: قرار شد براساس توافقات بين‌المللي، نام‌هاي دامنه‌ي كشوري براي هر كشور ذخيره شوند و آخرين باري كه اجازه ثبت نام دامنه‌ي سطح بالا داده شد، سال 2003 بود كه 22 نام به غير از نام‌هاي كشوري را شامل مي‌شد.

وي ادامه داد: در حال حاضر متقاضيان مي‌توانند نام‌هاي سطح بالا را ثبت كنند كه محدوديتي در نوع زبان ندارد؛ هم‌چنين مي‌توانند منطقه‌اي هم عمل كنند و فرآيندي كه براي آن پيش‌بيني شده، كاملا تجاري است و اشخاص حقوقي هم مي‌توانند به فضاي سرمايه‌گذاري وارد شوند.

او افزود: پيش‌بيني مي‌شود در جهان و در فضاي تجاري و اقتصادي، هزار متقاضي براي ثبت نام‌هاي دامنه‌ي سطح بالا و زيبا رقابت كنند و هم‌چنين در فضاي حقوقي نام‌هايي مثل دماوند كه جزو كشور ايران محسوب مي‌شود، خارج از ايران امكان ثبت نداشته باشد.

مهديون يادآور شد: در سلسله مراتب مديريت آيكان، كميته‌ي مشورتي دولتي وجود دارد كه از نمايندگان رسمي دولت‌ها متشكل است و اين موسسه اعلام كرده است از زماني كه مهلت ثبت‌نام تمام شود، 60 روز به اين كميته فرصت مي‌دهند تا نظر دولت‌ها درباره نام‌هايي كه ثبت شده را دريافت كند؛ در اين مدت كشور‌ها در جلسات كميته، شركت و نام‌هاي ثبت شده را بررسي مي‌كنند.

وي با بيان اينكه اين نام‌ها در كميته به چهار دسته تقسيم مي‌شوند، تصريح كرد: دسته اول اسامي هستند كه مشكلي ندارند و دسته‌ي دوم آن‌هايي هستند كه اجماع جهاني برروي آن‌ها وجود دارد، دسته‌ي ديگر شامل اسامي است كه برخي كشور‌ها نسبت به آن‌ها اعتراض دارند و دسته‌ي چهارم اسامي هستند كه با يكسري اصلاحات قابل ثبت مي‌شوند.

وي اظهار كرد: در ايران كميته‌اي ذيل كارگروه فناوري اطلاعات و ارتباطات تشكيل شده كه نمايندگان 14 دستگاه شامل 12 دستگاه دولتي و دو نماينده از بخش خصوصي از اتاق بازرگاني و سازمان نظام صنفي رايانه‌يي كشور در آن عضو هستند كه مكاتباتي نيز با 180 سازمان ذي‌نفع انجام شده و در حال نهايي ‌كردن فهرست آن دسته از نام‌هايي هستند كه براي ايران مهم است.