حضور تعدادی از قصه‌گویان مطرح جهان در ایران

به گزارش لیزنا به نقل از روابط عمومی و بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با نزدیک شدن به ششم بهمن روز گشایش این جشنواره‌ی بین‌المللی، 17 قصه‌گوی مطرح از 14 کشور جهان برای شرکت در این جشنواره از میان بیش از 500 داوطلب، انتخاب شده‌اند.

علی گنج کریمی مدیر روابط عمومی و بین‌الملل کانون در آستانه‌ی برگزاری جشنواره با اعلام این خبر گفت ارتباط با قصه‌گویان جهان در بخش بین‌الملل کانون از طریق سایت این بخش، همچنین نامه‌نگاری با افراد و رایزنی‌های فرهنگی از ماه‌ها پیش آغاز شد و در نهایت از بین 500 نفر 39 نفر به دبیرخانه جشنواره معرفی شدند.

وی افزود از بین این افراد 17 نفر توسط شورای ویژه‌ای در دبیرخانه انتخاب شدند که هماهنگی‌های لازم برای حضور آن‌ها در ایران در حال انجام است.

مشاور مدیرعامل کانون توضیح داد که 12 نفر از این قصه‌گویان از کشورهای تایلند، افغانستان، کانادا، لبنان، کنیا، رومانی، دانمارک، آمریکا و اندونزی در بخش رقابتی و 4 نفر از کشورهای اردن، پرتغال، آفریقای جنوبی و روسیه در بخش جنبی حضور دارند و یک قصه‌گو از تاجیکستان نیز در گروه داوری جشنواره عضویت خواهد داشت.

به گفته‌ی وی اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره امسال بر رقابتی شدن این رویداد و حضور تعداد بیشتری از قصه‌گویان تاکید داشتند که امور بین‌الملل کانون نیز در این زمینه برای مشارکت بیشتر قصه‌گویان بین‌المللی تلاش قابل توجهی از خود نشان داد.

گنج‌کریمی در عین حال به مشکلاتی که در راه دعوت از قصه‌گویان بین المللی وجود دارد نیز اشاره کرد و گفت: در خیلی از کشورها تشکل‌های منسجمی مانند کانون وجود ندارد و کارشناسان حوزه‌ی بین‌الملل باید بر اساس تجارب قبلی حضور قصه‌گویان خارجی در ایران و شناخت‌های ایجاد شده قبلی خود با افراد ارتباط برقرار کنند و در عین حال برخی از قصه‌گویان هم از ما مطالبه‌ی دریافت دستمزد داشتند که این با سیاست‌های جشنواره مطابقت ندارد و ما تنها به برگزیدگان، جوایزی را در حد عرف جشنواره‌های بین‌المللی قصه‌گویی اعطا می‌کنیم.

مدیر روابط عمومی و بین‌الملل کانون همچنین خاطر نشان کرد که در میان قصه‌گویان حاضر در جشنواره نام چهره‌های شاخص و مطرح این عرصه در سطح جهان مانند هانس لارتیسن قصه‌گوی دانمارکی، تورنه جوزفی از کانادا، اریک جیمزولف از آمریکا و رائو آسفور محقق و مدیر موسسه قصه‌گویی و هنر الحکایه اردن به چشم می‌خورد.

وی اشاره‌ای به بخش جنبی جشنواره نیز داشت و گفت که یک قصه‌گو از پرتغال به شهرهای استان آذربایجان غربی سفر می‌کند و برای کودکان ونوجوانان قصه‌گویی خواهد کرد همچنین قصه‌گوی کشور روسیه، چهره‌ای هنرمند و دارای سوابق رسانه‌ای است که با تلویزیون کشور خود همکاری دارد و بارها از رویدادهای فرهنگی کشورهای جهان اسلام گزارش تهیه کرده است و او نیز تمایل داشت در این جشنواره حضور داشته باشد.

گنج کریمی در پایان پیشنهاد داد به منظور حضور قصه‌گویان بیشتری از کشورهای جهان دبیرخانه‌ای دایمی برای جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تشکیل شود تا کمیته بین‌الملل این دبیرخانه در طول سال ارتباط خود را با قصه‌گویان خارجی برقرار کند همچنین روابط عمومی و امور بین‌الملل در تدوین شیوه‌نامه دخالت داشته باشند و فراخوان‌ها به صورت رسمی روی سایت قرار بگیرد تا میهمانان جشنواره در هر دوره فراخوان جشنواره بعدی را با خود به کشورهای‌شان ببرند.

پانزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی طی روزهای 6 تا 9 بهمن به میزبانی کانون استان آذربایجان غربی در ارومیه برگزار می‌شود و در آن علاوه بر قصه‌گویان بین‌المللی برگزیدگان جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای کانون نیز با یک‌دیگر به رقابت می‌پردازند.