طرح جدید کانون برای حمایت از نشر کتاب‌های دینی برای نوجوانان

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از روابط عمومی کانون، 8 نویسنده و شاعر سرشناس حوزه ادبیات دینی در نخستین روزهای سال جدید میهمان سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون بودند تا با دیدگاه‌ها و برنامه‌های حمایتی کانون در حوزه نشر کتاب‌های مذهبی آشنا شوند.
در این نشست که صبح روز 17 فروردین در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون برگزار شد طرح کلی انتشار مجموعه کتاب "آسمان چه می‌گوید" به بحث و بررسی گذاشته شد.
بر اساس این طرح قرار است مجموعه کتابی به منظور آشنا کردن نوجوانان با مفاهیم قرآنی در حداقل 30 مجلد و با کمک نویسندگان و هنرمندان سرشناس حوزه ادبیات دینی تا پایان امسال منتشر و روانه بازار کتاب شود.
این مجموعه در واقع نوعی تفسیر موضوعی قرآن مجید برای نوجوانان دوره‌‌های تحصیلی راهنمایی و دبیرستان بدون اصرار بر استفاده از کلمه تفسیر نوشته خواهد شد و در هر یک از کتاب‌ها یک موضوع اصلی با کمک مجموعه آیات و نگاه به احادیث و تفاسیر مورد تشریح و توضیح قرار می‌گیرد.
سعید روح‌افزا که این طرح را از سوی کانون ارایه کرده است در این نشست با تشریح جزییات این پیشنهاد گفت: موضوع‌هایی مانند خداشناسی، راهبران الهی، مسوولیت، عبادت، دنیا، آخرت، شیطان، انسان و ... می‌تواند مشتمل بر چند موضوع فرعی دست‌مایه نگارش این مجموعه قرار بگیرد.
وی در باره شیوه نگارش این مجموعه توضیح داد که با توجه به لزوم ایجاد کشش و جذابیت در مخاطب و هماهنگ شدن با روحیه و شرایط ذهنی او تا حد ممکن، از یک قصه به عنوان دریچه ورود به مطلب استفاده خواهد شد و در این مجموعه منظور از قصه یک قصه کامل و فنی نیست بلکه نوعی قصه‌واره برای فراهم آوردن زمینه طرح مطلب مورد نظر است.
سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون در این نشست بار دیگر بر کمبود کتاب‌های مناسب برای گروه سنی نوجوان تاکید کرد و گفت: کانون هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم در زمینه ادبیات دینی سرمایه‌گذاری خواهد کرد چرا که دشمنان به صورت مستقیم در این عرصه وارد شده‌اند و به صورت علنی سرمایه‌گذاری می‌کنند.
وی افزود: کانون از نویسندگان این حوزه حمایت می‌کند و علاوه بر طرح "آسمان چه می‌گوید" آمادگی دارد طرح‌های دیگر نویسندگان این حوزه را مورد بررسی قرار دهد و آنها را منتشر کند.
رضایی تربیت نوجوان‌های خدا محور، توحید گرا، مشارکت‌پذیر و شجاع و مهربان از جمله وظایف نهادهایی مانند کانون دانست و یادآور شد که باید در این راه در صدد رفع کمبودها و تجهیزات و واسطه‌های فرهنگی مانند کتاب باشیم.
وی گفت در نشست نخست با داستان‌نویسان حوزه نوجوان عنوان کردم که حمایت از آن بخش توسط مدیرعامل انجام می‌شود و در این حوزه نیز همین حمایت‌ها صورت خواهد گرفت و تلاش می‌کنیم این آثار را تا پایان امسال منتشر کنیم.
مدیرعامل کانون توضیح داد تاکنون 10 طرح اولیه برای انتشار رمان توسط نویسندگان به کانون ارایه شده است و برای ارایه طرح‌های نویسندگان مذهبی نیز تا پایان اردیبهشت فرصت در نظر گرفته شده است.
حمیدرضا شاه‌آبادی مدیر انتشارات کانون نیز توضیح داد که با نویسندگان این آثار قرارداد بسته می‌شود و مبلغی به عنوان پیش پرداخت در اختیار آنها قرار می‌گیرد و نویسندگان باید اثر آماده چاپ را ظرف 6 ماه به کانون تحویل دهند.
در این نشست محمود حکیمی، حمید گروگان، مظفر سالاری، مجید ملامحمدی، محمود پوروهاب، سعید روح‌افزا، بابک نیک‌طلب و حسین سیدی به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند.
عمده مباحث این نشست به بحث شیوه‌های مستقیم و غیرمستقیم ارایه مفاهیم دینی به نوجوانان اختصاص یافت.
سومین نشست مدیرعامل کانون با نویسندگان حوزه کودک و نوجوانان با محور طنز به زودی برگزار می‌شود.