سوم اردیبهشت: روز جهانی کتاب و مالکیت معنوی

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از کتابک، امسال، روز جهانی کتاب و مالکیت معنوی در چهارچوب سال بین المللی "دوستی بین فرهنگ ها" گرامی داشته می شود. یونسکو، به عنوان برگزار کننده این مناسبت جهانی و با همراهی سه نهاد بزرگ صنعت نشر جهان، اتحادیه بین المللی فروشندگان کتاب (IBF )، انجمن بین المللی ناشران (IPA ) و فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات كتابداری (IFLA)، از سال ۲۰۰۱، هر سال شهری را به عنوان "پایتخت جهانی کتاب" برمی گزیند.


امسال شهر لوبلانا (Ljubljana) پایتخت کشور اسلوونی پایتخت جهانی کتاب است. پیش از لوبلانا، ۹ شهر مادرید پایتخت اسپانیا، اسکندریه در مصر، دهلی نو پایتخت هند، آنتروپ در بلژیک، مونترال در کانادا، تورین در ایتالیا، بوگوتا پایتخت کلمبیا، آمستردام پایتخت هلند و بیروت پایتخت لبنان پایتخت جهانی کتاب بوده اند.


اما امسال در کشورهای مختلف برنامه های گوناگونی هم برای آشنایی کودکان و نوجوانان با حق مالکیت معنوی و ترویج کتابخوانی اجرا می شود. به گزارش ایبنا به نقل از خبرگزاری آلمان، در روز دوم اردیبهشت، ۳۵۰۰ کتاب فروشی در سراسر آلمان به ترویج خواندن می پردازند. در این روز، ۵۱ نویسنده به عنوان پیشگام ناشران کتاب‌های نوجوانان برای کودکان و نوجوانان بلندخوانی می کنند و نزدیک به ۶۵۰ هزار کودک که برای شرکت در مراسم نام نویسی کرده‌اند، در این روز کتاب "من به تو یک داستان هدیه می‌کنم" را به طور رايگان دریافت می‌کنند.

بر اساس این گزارش، صنعت کتاب پس از صنعت موسیقی و فیلم، بیش از هر بخش دیگری قربانی سرقت‌های اینترنتی است. در یک نظرسنجی که از سوی یک انجمن در میان نوجوانان انجام شده، مشخص شد که بیش از یک پنجم نوجوانان، کتاب‌های الکترونیکی و کتاب های صوتی را به صورت غیرقانونی از اینترنت دانلود می‌کنند و در حدود دو سوم، برای یک بار این فایل ها را در اختیار دیگران گذاشته‌اند.


این نظرسنجی که از ۳۱۳ نوجوان بین ۱۲ تا ۱۹ سال در نمایشگاه کتاب لایپزیک در ماه مارس ۲۰۱۰ انجام شد، نشان داده که ۸۷ درصد نوجوانان می ‌دانند که دست به دست کردن این فایل ها غیرقانونی است. با این حال، نزدیک به ۵۵ درصد نوجوانان شرکت کننده در نظرسنجی از تصویب یک جریمه برای دانلودهای غیرقانونی حمایت کرده اند.
در کشور اکوادور که در آمریکای جنوبی قرار دارد، نیز امسال با همکاری یونسکو و وزارت آموزش این کشور، ششمین دور از مسابقه ادبی "روز کتاب و گل سرخ" (Book and Rose Day) برای نوجوانان و جوانان ۱۲ تا ۲۵ سال در سه بخش داستان کوتاه، شعر و مقاله نویسی برگزار می شود.