مديريت كتابخانه‌ها را به متخصصان كتابداري بسپاريم

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از ایبنا، استاديار گروه كتابداري و اطلاع‌رساني دانشگاه تربيت مدرس، گفت: در سطوح مختلف مديريت كتابخانه‌هاي عمومي كشور ضعف‌هاي عمده ديده مي‌شود. مديريت اين كتابخانه‌ها هنوز به نحو كارآمد در اختيار متخصصان كتابداري نيست كه اين امر در بلندمدت، اثربخشي كتابخانه را در ارتقاي فرهنگ و دانش جامعه كاهش مي‌دهد.

دكتر محمد حسن‌زاده يادآور شد: بايد جایگاه کتابخانه‌ها در جامعه و سازمان‌ها به صورت دقیق تعریف شود و متناسب با آن بودجه و امکانات در اختیار آن‌ها گذاشته شود. همچنين لازم است بخش‌هاي مختلف حرفه کتابداری به شکل علمی و روزآمد به‌گونه‌ای تعریف شود که امکان ارتقا و كسب درجه بالاتر وجود داشته باشد.

مدير گروه پژوهشي ترويج علم در مركز تحقيقات سياست علمي كشور افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی به عنوان متولی گسترده‌ترین جبهه تعامل کتابداری و اطلاع‌رسانی با جامعه می‌تواند نقشي بسیار تعیین‌کننده در عرضه خدمات اطلاع‌رسانی به عموم مردم جامعه داشته باشد. بر این مبنا به هر اندازه که این نهاد بتواند با واحدهای حرفه‌ای کتابداری و اطلاع‌رسانی شامل انجمن كتابداري، گروه‌ها و متخصصان حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی ارتباط برقرار کند در دستیابی به اهداف خود در ارتقای سطح دانش عمومی و پاسخگویی به نیازهای جامعه موفق‌تر خواهد بود. این همکاری‌ها می‌تواند در زمینه‌های مختلف علمی، حرفه‌ای، مشاوره و ... انجام شود. به عبارت دیگر واحدهای فعال در عرصه کتابداری و اطلاع‌رسانی باید همانند یک ارگانیسم واحد برای دستیابی به یک هدف متعالی يعني ارتقای آگاهی اقشار مختلف جامعه و پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی تلاش كنند.

وي گفت: برای ارتقای پژوهش در عرصه کتابخانه‌ها چندین پیش شرط وجود دارد که در صورت فراهم آمدن آن‌ها دستیابی به این مهم امکان‌پذیر خواهدبود. نخست اینکه سازمان‌ها و نهادهای کتابخانه‌ای به صورت دقیق موانع پیش روی خود و جامعه مخاطب را شناسایی و شکل‌بندی کنند. سپس آن‌ها را به جامعه دانشگاهی ارايه كنند.  جامعه دانشگاهی نيز بايد به دور از پیش‌داوری و با دقت علمی بالا مسايل را واکاوی و راه‌حل‌های مناسب را ارايه كند.

به گفته دكتر حسن‌زاده، برای دستیابی به این مکانیزم مترقی نیز دو پیش شرط وجود دارد. نخست اين‌كه نهادهای کتابخانه‌ای از متخصصان حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی استفاده کنند تا آن‌ها بتوانند به صورت واقع‌بینانه و تخصصی مسايل را شناسایی کنند. همچنين بايد در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، آموزش نیروی انسانی با تاکید بر واقعیت‌های جامعه حرفه‌ای و آموزش مهارت‌های اساسی انجام شود تا دانش آموخته‌های این مراکز بتوانند در محیط عینی کارآیی لازم را داشته باشند. به عبارت دیگر، ارتقای پژوهش در عرصه کتابخانه‌ها نتیجه قهری همکاری مستمر مراکز دانشگاهی و واحدهای اجرایی است.

عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس تصريح كرد: از جمله اين پژوهش‌ها مي‌توان به بررسي دلایل گسست ميان جامعه و کتابخانه‌ها، شيوه‌هاي تامین مالی مناسب کتابخانه‌ها، بایدها و نبایدهای به‌کارگیری فناوری‌های نوین در کتابخانه‌ها، نحوه تعامل حرفه کتابداری و اطلاع‌رسانی با الزامات عصر جدید و چالش‌های پیش روی حرفه کتابداری و اطلاع‌رسانی در مواجهه با فضاهای جدید اجتماعی اشاره كرد. نحوه آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی، محتوای دوره‌ها و مقاطع مختلف تحصيل در اين رشته و ... نيز نياز به واكاوي دقيق علمي دارند.