برنامه‌هاي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي در نمايشگاه كتاب تشريح شد

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران ) لیزنا) به نقل از روابط عمومي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي، در نشست خبري دبير كل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي برنامه‌هاي اين نهاد در بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران برگزار تشریح شد.

در ابتداي اين نشست، منصور واعظي، دبير كل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي، به نام‌گذاري سال 89 به عنوان«همت مضاعف و كار مضاعف» اشاره كرد و گفت: نهاد كتابخانه‌ها بر اساس فرمايش مقام معظم رهبري در نام‌گذاري سال 89 در پنج محور اصلي فعاليت خواهد كرد. از سويي مانند ساير دستگاه‌ها بر اساس اين شعار تكاليفي بر عهده دارد. از طرف ديگر بايد به عنوان نهادي فرهنگي براي ارتقاي فرهنگ ميان اعضاي كتابخانه‌ها و ساير اقشار جامعه تلاش كند.

واعظي افزود: اين نهاد بايد با مشاركت ساير نهادها در تحقق هشت محور اصلي شعار نام‌گذاري امسال تلاش كند. ضمن اين‌كه در سال 89 بايد در راستاي همت مضاعف و كار مضاعف در ارتقاي كتابخواني برنامه‌ريزي كنيم.

دبير كل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي به نهضت مطالعه مفيد به عنوان يكي از برنامه‌هاي اصلي نهاد در سال 89 اشاره كرد و ادامه داد: برنامه كارشناسي اين نهضت تدوين شده و در دستور كار شوراي فرهنگ عمومي قرار گرفته است. در اين راستا، نهاد كتابخانه‌هاي عمومي در كنار ساير دستگاه‌ها در نهضت توسعه مطالعه مفيد نقش تعيين كننده خواهد داشت.

وي با بيان اين مطلب كه امسال نهاد كتابخانه‌ها با شعار «همت و كار مضاعف در ارتقاي مطالعه» در نمايشگاه كتاب حضور خواهد يافت، توضيح داد: در اين نمايشگاه، سند چشم‌انداز كتابخانه‌ها در سال 1404 ارايه مي‌شود. همچنين گزارشي از عملكرد نهاد كتابخانه‌ها در برنامه ميان مدت(5/2 سال اخير) در اختيار مراجعه‌كنندگان غرفه نهاد كتابخانه‌ها قرار مي‌گيرد.

ارايه نهضت مطالعه مفيد، برگزاري نشست‌هاي تخصصي با صاحبان قلم، ناشران و مترجمان و برپايي بخش گفت و گو به عنوان محل تعامل محققان، ناشران و اساتيد كتابداري با اعضاي كتابخانه‌ها در كتابخانه نمادين عمومي از برنامه‌هاي اين نهاد در نمايشگاه 23 است.

واعظي ادامه داد: در اين نمايشگاه، موضوع«سفارش توليد محتوا» به عنوان نخستين تجربه در نمايشگاه ارايه مي‌شود. در اين طرح، محتواهاي موردنياز كتابخانه‌ها در كنار منابع مطالعاتي به ناشران و موسسه‌هاي پژوهشي سفارش داده مي شوند.

درديگر برنامه‌هاي غرفه نهاد كتابخانه‌ها در نمايشگاه 23مي‌توان به ارايه برنامه‌هاي سال 89 نهاد، سياست‌هاي كتابخانه‌هاي عمومي در خريد كتاب متناسب با نياز اعضا، دستاوردهاي خاص كتابخانه‌هاي شهرستان‌ها و بازديد كتابداران و اعضاي انجمن كتابخانه‌ها و ... اشاره كرد.

در غرفه نهاد كتابخانه‌ها در نمايشگاه كتاب، نرم‌افزارهاي نمايه«عترت»، «همت و كار مضاعف»، «كتابداري» ، «فلسفه»، «ادبيات»، «روان‌شناسي» و «مديريت» رونمايي مي‌شوند. همچنين از كتاب‌هاي «تفسير روايي شيعه» و «داستان‌هاي كوتاه نمايه» رونمايي خواهد شد.

در اين نمايشگاه، نرم‌افزار جديد كتاب من(ارسال كتاب بر اساس اعلام نياز اعضا و مراجعان كتابخانه‌ها) و نيز نرم‌افزار«نمايه نشريات» رونمايي مي‌‌شود.

بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، 15 تا25 ارديبهشت در مصلاي امام خميني(ره) برگزار خواهد شد.