کارگروه کتاب در هیات دولت تشکیل می‌شود

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از ستاد خبری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران،، محمدرضا رحیمی در آیین گشایش بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اعلام این خبر افزود: با هدف راهبردی ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، به زودی کارگروه کتاب در دولت دهم تشکیل می‌شود تا علاوه بر فعالیت‌های موجود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایتی فرابخشی در حوزه فرهنگ شکل بگیرد. 

وی در ادامه سخنان خود گفت: درهمین آیین متعهد می‌شویم که با هماهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر همکاران دولت برای رونق صنعت چاپ در کشور و همچنین بهبود کیفیت کاغذ بکوشیم تا در آینده‌ای نزدیک شاهد شکوفایی این صنعت باشیم. 

رحیمی پیشنهاد کرد: از این پس تا پایان سال تمامی سازمان‌ها، ارگان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی، کتاب را به عنوان هدیه اصلی خود در نظر گرفته و به جای هزینه کردن برای خرید هدایای دیگر، این کالای فرهنگی را هدیه دهند. 

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به وجود بیش از دو هزار کتابخانه عمومی در کشور گفت: باید تلاش کنیم تا پایان دولت دهم، تعداد این کتابخانه‌ها را به بیش از چهار هزار برسانیم. 

وی همچنین با اشاره به تلاش‌های وزارت ارشاد در برگزاری نمایشگاه‌های استانی، تاکید کرد: نمایشگاه‌های کتاب باید با کیفیت و کمیت بیشتری در سطح استان‌ها توسعه یابد. 

رحیمی از ناشران کشور خواست تا با همه توان خود در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب که حضور ایران ضرورت دارد، حضور یافته و آثار نویسندگان و اندیشمندان ایرانی را به جهانیان معرفی کنند. 

وی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا با توجه به سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی به منظور واگذاری بخش‌هایی از فعالیت‌های مربوط به صنعت نشر به بخش خصوصی برنامه‌ریزی کند. 

معاون اول رئیس جمهوری همچنین افزود: در حوزه نظارت محتوایی نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید همچنان با تعامل و هم‌اندیشی با صاحبان‌فکر و اندیشه، این راه را ادامه دهد. 

رحیمی تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز درصدد بازنگری در مقررات و آیین‌نامه‌های نشر کشور است. 

معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود نمایشگاه کتاب را فرصتی برای تسهیل دسترسی علاقه‌مندان به کتاب دانست و افزود: این نمایشگاه میعادگاه هم نفسی با اهالی فرهنگ، قلم و اندیشه است.