کارگاه علم سنجی در دانشگاه سمنان برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، دکتر حمزه علی نورمحمدی در ابتدای سخنرانی خود نکاتی را راجع به چالش های موجود در برخی محافل علمی کشور در خصوص اهمیت مطالعات علم سنجی اشاره کرد.

وی گفت: چالش های موجود در برخی از محافل علمی کشور  در حوزه علم سنجی عبارتند از:

تعریف نادرست از مطالعات علم سنجی،

تعبیر ناصحیح از علم سنجی و یکی گرفتن آن با ISI،

کاربرد نادرست نتایج مطالعات کتابسنجی به منظور نشان دادن وضعیت علمی کشور.

وی با توجه به این چالش ها بر ضرورت آشنایی کتابداران با مفاهیم و جایگاه صحیح سنجش علم، فناوری و نوآوری، لزوم داشتن درکی صحیح از مفاهیم پایه ای سنجش علم،  فناوری و نوآوری، ضرورت آشنایی با ابعاد مختلف سنجش علم، فناوری و نوآوری ،ضرورت شناخت جایگاه شاخص ها در ارائه نتایج واقعی مطالعات علم سنجی، ضرورت آشنایی با نظام های سنجش علم، فناوری و نوآوری در جامعه بین المللی تأکید کرد.

وی در ادامه کارگاه توضیحاتی راجع به جایگاه کتابخانه و مراکز اطلاع رسانی در جامعه اطلاعاتی بیان کرد.

عضو هیات علمی گروه کتابداری دانشگاه شاهد تهران، تصریح کرد: کتابخانه ها به عنوان نهادهایی که وظایف گردآوری و سازماندهی و اشاعه اطلاعات را بر عهده دارند از عناصر اصلی جامعه اطلاعاتی و زیر ساخت های اطلاعاتی محسوب می شوند.

وی در ادامه مطالبی جامعی در مورد کتابداری و اطلاع رسانی؛ فلسفه کتابداری ؛ قوانین جدید کتابداری؛ معرفت شناسی علم  و فناوری (هدف از علم دانستن بیشتر است و کنترل یا تبدیل واقعیت هدف غائی آن نیست)؛ تولید علم  فناوری؛ انواع فناوری؛ تفاوت علم با فناوری و نو آوری؛ اهداف کلی سنجش و ارزیابی  علم، فناوری و نوآوری؛ ضرورت های اهداف کلی سنجش علم، فناوری و نوآوری ارائه کرد.

در این کارگاه آموزشی، شرکت کنندگان، به طور عملی پایگاه های اطلاعاتی در حوزه علمی سنجی آشنا شدند.

این کارگاه از ساعت 9 صبح تا 3 عصر به طول انجامید.

گزارشگر: مریم عمروانی