کتاب ها، درمانگر اندوه کودکان هاییتی!

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از کتابک، پروژه کتابدرمانی IBBY در ماه فوریه (بهمن ماه) و تنها چند هفته پس از وقوع زلزله در هاییتی آغاز شد و تا میانه های ژوئن (تیرماه) ادامه خواهد داشت. اکنون پس از گذشت چهار ماه از آغاز پروژه، دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان، گزارشی از روند اجرای آن ارائه کرده است.


پروژه کتابدرمانی در آغاز با کمک چهارده مشاور آموزش دیده در زمینه کتابدرمانی آغاز شد.
این مشاوران، کتاب های مناسب برای کتابدرمانی را در جمع کودکان و با همراهی آن ها می خوانند تا کودکان با همراه شدن با داستان، تشویق شوند تا احساس و ترس های خود را بیان کنند و آرامش را در وجود خود تجربه کنند.


داستان ها به گونه ای برای کتابدرمانی گزینش می شوند که نیازهای روحی کنونی کودکان را برطرف کنند و با یاری آن ها کودکان بتوانند با معلولیت جسمی، از دست دادن خانواده، ویران شدن خانه و مدرسه و ترس ناشی از زلزله کنار بیایند.


با این همه IBBY برای اجرای پروژه با دشواری هایی نیز روبه روست. در هر اردوگاه باید دو مشاور به طور همزمان با ۵۰ کودک کار کنند و گاه کتاب ها در زمان مورد نیاز به اردوگاه ها  نمی رسند.
البته دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان پیش از وقوع زلزله، یک پروژه کتابدرمانی برای کودکان آسیب دیده از سیل در سال ۲۰۰۸ را در هاییتی اجرا می کرد و برای اجرای پروژه کتابدرمانی پس از زلزله تا اندازه ای آمادگی داشت.


همین آمادگی سبب شد تا در شرایط بسیار بحرانی و بی نظمی پس از زلزله با این که بیشتر سازمان های همکار IBBY در هاییتی در اثر زلزله از بین رفته بودند و اعضای آن ها نیز آسیب دیده بودند، این دفتر بتواند به سرعت برای کتابدرمانی برنامه ریزی کند و تیم همکاران و اردوگاه های مناسب برای اجرای پروژه را شناسایی و آماده کند و با سازمان های غیردولتی دیگر نیز در این زمینه هماهنگ شود.