افزايش توجه استانداران و فرمانداران به كتابخانه‌ها

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از ایبنا ، محسن خوانساري گفت: اكنون944 انجمن كتابخانه‌اي در كشور داريم. از اين تعداد، 30 انجمن استاني، 365 انجمن شهرستاني، 358 واحد در بخش‌ها و 191 انجمن نيز در شهرها تشكيل جلسه مي‌دهند. 

مديركل امور استان‌‌ها و انجمن‌هاي نهاد كتابخانه‌ها افزود: سال 88، 1913 جلسه انجمن كتابخانه‌اي در كشور برگزار شد كه نسبت به سال 86، 91 درصد رشد نشان مي‌دهد. سال 86، 1002 جلسه انجمن كتابخانه‌اي و سال 87 نيز 1467 جلسه برگزار شد. 

وي به رشد درصد تشكيل جلسه انجمن كتابخانه‌اي بر اساس قانون در بيشتر استان‌هاي كشور اشاره كرد و گفت: در اين ميان، استان زنجان5/64 درصد جلسه‌هاي انجمن كتابخانه‌اي مورد انتظار را برگزار كرده و رتبه نخست كشور را از اين لحاظ به خود اختصاص مي‌دهد. پس از زنجان، استان‌هاي اردبيل، آذربايجان غربي و قزوين بيشترين جلسه انجمن كتابخانه‌اي را در يك سال اخير برگزار كرده‌اند. 

خوانساري افزود: حدود 10 هزار مصوبه در سال 1388 توسط كارشناسان و تحت نظارت اداره انجمن‌هاي نهاد كتابخانه‌ها مورد بررسي و تحليل آماري قرار گرفت و شاهد رشد كيفي و كمي مصوبات در هر استان بوده‌ايم. بيشترين تعداد مصوبه‌هاي انجمن كتابخانه‌ها در يك سال اخير متعلق به اصفهان(887 مصوبه)و كمترين نيز خراسان شمالي(62 مورد) بود. 

وي همچنين گفت: در رتبه‌بندي انجمن كتابخانه‌هاي عمومي بر اساس موضوع مصوبه‌ها در بخش پرداختن به مسايل فرهنگي، استان آذربايجان غربي مقام نخست را به خود اختصاص مي‌دهد. بر اساس پرداختن به سهم كتابخانه‌ها از نيم درصد درآمد شهرداري‌ها، كهكيلويه و بويراحمد و تهران بيشترين مصوبه را داشته‌اند. از نظر پرداختن به مسايل عمراني و ساخت كتابخانه‌هاي جديد نيز انجمن‌هاي سمنان و خراسان شمالي بيشترين مصوبه را به خود اختصاص داده‌اند. 

مديركل امور استان‌ها و انجمن‌هاي نهاد كتابخانه‌ها افزود: سال 88، در مجموع 338 ميليارد و 451 ميليون و 674 هزار ريال اعتبار استاني(تملك دارايي) در اختيار كتابخانه‌هاي كشور قرار گرفت. از اين ميزان اعتبار، 128 ميليارد و 668 ميليون و 244 هزار ريال براي بازسازي و تجهيز كتابخانه‌ها هزينه شد. همچنين 209 ميليارد و 783 ميليون و 430 هزار ريال به ساخت و تكميل كتابخانه‌هاي جديد اختصاص يافت. 

خوانساري افزود: در اين راستا، بيشترين اعتبار استاني در كرمانشاه(38 ميليارد و 117 ميليون ريال) بوده است. سال گذشته، استانداري، 945 ميليون ريال براي بازسازي و تجهيز كتابخانه‌ها و 37 ميليارد و 370 ميليون ريال نيز براي ساخت و تكميل كتابخانه‌اي اختصاص داد. 

وي خاطرنشان كرد: سال گذشته، كتابخانه‌هاي چهارمحال و بختياري كمترين اعتبار استاني را جذب كردند. كل اعتبار استاني كتابخانه‌هاي اين استان يك ميليارد و 50 ميليون ريال بود كه براي تعمير و تجهيز هزينه شد. 

خوانساري افزود: سال گذشته توسط استانداري تهران، هفت ميليارد و 200 ميليون ريال اعتبار از محل تملك دارايي‌ها در اختيار اداره كل كتابخانه‌هاي استان قرار گرفت. از اين مبلغ، سه ميليارد ريال براي ساخت و تكميل كتابخانه‌هاي جديد و مابقي(چهار ميليارد و 200 ميليون ريال) براي تعمير و تجهيز كتابخانه‌ها هزينه شد.