مرمت اسناد تعزیه‌ در کتابخانه مجلس شورای اسلامی

 

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از وب سایت کتابخانه مجلس شورای اسلامی، این اسناد که از تعداد پرشماری برخوردار هستند، در بخش خطی نگهداری می‌شدند و تاکنون مورد آسیب‌زدایی و مرمت قرار نگرفته بودند.

«حسین جعفریان» مدیر بخش مرمت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر گفت: اسناد تعزیه که بیشتر تعزیه‌های دست‌نویس خطی هستند، تا کنون در بخش مرمت و در لابه لای اسناد دیگر نگهداری می‌شدند، این اسناد به دلیل اینکه تاکنون ساماندهی نشده‌بودند، چندان در دسترس محققان قرار نداشتند.

وی ادامه داد: اسناد تعزیه در طول تاریخ دست به دست گشته و مورد استفاده مالکان، تعزیه‌خوانان و ... قرار گرفته‌اند، بنابراین آسیب‌‌های بسیار زیادی بر آن‌ها وارد شده است، هم‌اکنون در بخش خطی این اسناد شناسایی شده و به بخش مرمت انتقال داده می‌شوند، تا در بخش مرمت ابتدا آسیب‌ها برطرف و سپس اسناد مرمت شوند.

جعفریان با بیان این مطلب که اسناد مرتبط به هم در فایل‌های مخصوص به هم طبقه بندی خواهند شدند تا از این پس محققان بتوانند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند، افزود: پیش بینی می‌شود، اسناد تعزیه‌خوانی در 300 تا 400 دسته موضوعی سامان‌دهی شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون این اسناد مرمت نشده‌اند، گفت: اين نسخه‌ها در واقع در دوره جديد سامان دهی مخزن خطی شناسایی و به بخش مرمت فرستاده شده‌اند؛ در گذشته نفرات انسانی ما در بخش مرمت بسيار اندك بود، اما از سال گذشته و با آغاز پروژه سامان‌دهی اسناد خطی تعداد مرمت گران با استفاده از دانشجويان كارشناسی ارشد رشته مرمت، افزايش پيدا كرد و از اين جهت ساماندهی نسخه‌های خطی نيارمند مرمت آغاز شد.

جعفریان افزود: در گذشته ما فایل‌هايی از نسخ خطی داشتيم كه تنها نگهداری می‌شد و كسی به معرفی و شناسايی آنها نمی‌انديشيد، اما اکنون تمامی نسخه‌ها شناسایی شده‌اند.