مشارکت سازمان اسناد و کتابخانه ملی در دومین سمپوزیوم نسخ خطی گرجستان در سال 2012
به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد وکتابخانه ملی، علی اکبر اشعری، در این دیدار به پیشرفت های اخیر کشورمان در حوزه های مختلف علوم اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران بسیار علاقه مند است در پیشرفت های علمی کشورهای منطقه نیز سهیم باشد که در این راستا گرجستان به دلیل وجود روابط بسیار دیرینه میان دانشمندان دو ملت از جایگاه ویژه ای برخوردار است .

وی همچنین از آمادگی ایران برای همکاری در تبدیل میکروفیلم های نسخ خطی موجود در گرجستان به دیجیتال خبرداد.

بوبا کوداوا رئیس موسسه ملی گرجستان  نیز در این دیدار با اشاره به رابطه دیرینه دو ملت گفت: به دلیل اینکه تاریخ و فرهنگ دو ملت به هم گره خورده اند می توانیم در زمینه های گوناگون به ویژه نسخ خطی به عنوان یادگار ارتباط دانشمندان و هنرمندان دو کشور با یکدیگر همکاری کنیم.

وی به وجود تعداد زیادی نسخ خطی در این کشور اشاره کرد و گفت: در گرجستان به این سبب و حتی با وجود کتابخانه ملی و آرشیو ملی موسسه ملی نسخ خطی ایجاد شده است که تنها د ربخش مجموعه های شرقی که شامل نسخ خطی فارسی ؛ عربی و ترکی است بیش از 800 نسخه خطی و 1200 مدرک دیگر به زبان فارسی وجود دارد .

رئیس موسسه ملی نسخ خطی گرجستان ضمن پیشنهاد برگزاری نمایشگاه و انتشار کتاب به صورت مشترک گفت: ما با توجه به تجربیات ایران در زمینه مرمت نسخ خطی درخواست می کنیم گروهی از کارشناسان ایرانی برای آموزش کارشناسان ما به گرجستان اعزام و همچنین تعدادی دانشجوی گرجی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته کتابداری با گرایش نسخ خطی شناسی به ایران اعزام شوند .

وی همچینین از سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشورمان خواست در دومین سمپوزیوم نسخ خطی گرجستان در سال 2012 میلادی مشارکت کند که این پیشنهاد مورد موافقت اشعری مشاور فرهنگی رئیس جمهور قرار گرفت و مقرر شد بخشی از این سمپوزیوم به نسخ خطی فارسی و عربی اختصاص یابد.

مجيد صمدزاده صابر ـ سفير كشورمان در گرجستان نيز در این دیدار گفت: باید سعی کنیم روند همکاری های دو کشور در ابعاد مختلف به خصوص حوزه فرهنگ گسترش یابد زیرا تاریخ روابط دو کشور با عینک روسی نوشته شده است و باید تلاش بیشتری برای روشن شدن حقایق این رابطه تاریخی انجام شود .

وی به انتشار حدود 45 کتاب در حوزه شناخت گرجستان در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: این امر نشان از آن دارد که گرجستان در نظر ایرانیان هیچ گاه فراموش نشده است .