بازدید ریاست سازمان اسناد وکتابخانه ملی از آرشیو و موزه ملی گرجستان

به گزارش پایگاه خبری کتابدرای و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد وکتابخانه ملی، مشاور فرهنگی رئیس جمهور در دیدار با خانم تئونا ایالویشی رئیس آرشیو ملی گرجستان به روابط گسترده دو کشور از دوره صفویه اشاره کرد و گفت : رفت و آمدهای میان دو ملت نه تنها به دلیل هم مرزی و قرار داشتن گرجستان در مسیر تردد ایرانیان به اروپا بوده است بلکه نزدیکی فرهنگی مردم دو کشور نیز موجب علاقه مندی به شناخت یکدیگر شده است .

اشعری به وجود اسناد زیادی از مراودات فرهنگی دو ملت علاوه بر اسناد رسمی سیاسی اشاره کرد و گفت: این ها نشان دهنده عمق روابط تاریخی دو ملت است به نحوی که برخی از هموطنان شما در ایران جزء هموطنان ما محسوب می شوند و این موضوع در مورد هموطنان ایرانی ما که سالها است در گرجستان زندگی میکنند نیز وجود دارد .

خانم تئونا ایالویشی رئیس آرشیو ملی گرجستان نیز در این دیدار به اهمیت روابط نهادهای فرهنگی دو کشور اشاره کرد و افزود : ما نهادهای فرهنگی باید به استقبال روابط گسترده میان دو کشور درآینده برویم .

رئیس آرشیو ملی گرجستان  که زیر نظر وزارت دادگستری این کشور فعالیت می کند از آمادگی این آرشیو برای برگزاری نمایشگاه مشترک با سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشورمان خبرداد و پیشنهاد کرد با تقسیم بندی موضوعی اسناد مشترک برای چاپ آنها اقدام شود .

وی کار بر روی سند را تنها دارای فواید تاریخی نداست و افزود: سند پژوهی می تواند نتایج اجتماعی نیز داشته باشد که نزدیکی میان ملت ها از جمله آنها است .

وی از رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشورمان درخواست کرد تا با توجه به دانش و تجربه ایران در مرمت اسناد تاریخی به آرشیو ملی گرجستان در این زمینه کمک شود .

بازدید از موزه ملی گرجستان نیز از دیگر برنامه های سومین روز سفر مشاور فرهنگی رئیس جمهور به گرجستان بود که در جریان این بازدید و دیدار با رئیس موزه ملی این کشور مقرر شد تصاویری از عکس های قدیمی موجود در گنجینه موزه ملی این کشور که توسط عکاس گرجی یکی از پادشاهان قاجار گرفته شده است در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشورمان قرار گیرد.

در این بازدید همچینین اشعری و هیأت همراه از بخش ویژه دوران قاجار این موزه که شامل اموال؛ اثاثیه؛ تابلوهای نقاشی و دیگر منابع و اسناد مرتبط با آن در 4 سالن جداگانه به نمایش درآمده بود نیز بازدید کردند.