معیارهای انتخاب جایزه کتاب فصل شفاف شود

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از ایبنا، لبيبي، برگزيده هشتمين دوره جايزه كتاب فصل در بخش نقد ادبي گفت: به نظر من معيارهاي انتخاب بايد شفاف باشد و ضريب اين معيارها نيز بايد براي همه واضح بيان شود. 

وي افزود: اين شفاف‌سازي، فضاي گله‌مندي احتمالي را كم مي‌كند و از سويي انگيزه‌ها را نيز تقويت خواهد كرد؛ چرا كه در اين صورت روشن مي‌شود كه چه چيزي مد نظر است. وقتي فلسفه نوشتن كتاب و توزيع آن در جامعه هدفمند باشد و انديشه آدم‌ها سمت‌و‌‌سو پيدا كند، بعد از مدتي مي‌بينيم كه در جامعه تحول به وجود آمده است.
اين پژوهشگر در پاسخ به اين سوال كه به نظر شما كتاب فصل در بخش گزينش‌ها و رويت كتاب چطور عمل كرده است؟ توضيح داد: در برگزيدگاني كه همراه من بودند، تركيبي از سلايق و ديدگاه‌هاي مختلف مي‌ديدم و اين نشان مي‌دهد كه جهت‌گيري خاصي در اين جشنواره وجود ندارد و در كار داوري نگاهي مبتني بر برابري ارجحيت دارد. 

وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا مبلغ اين جايزه در مقايسه با جوايزي مانند كتاب سال و جلال، لطمه‌اي به اعتبار آن نمي‌زند؟ گفت: به اعتقاد من اگر مبلغ اين جايزه كه برگزاري آن با نظم خاصي صورت مي‌گيرد، متعادل شود، اين جشنواره با وجود تنوع و نقشي كه در شناساندن كتاب‌هاي برگزيده هر فصل دارد، معتبرتر وارد صحنه خواهد شد. 

اين مترجم در پاسخ به اين سوال كه آيا راهكاري براي بالابردن محتوايي اين جشنواره داريد؟ گفت: در جوامع ديگر نوشتن كتاب چندان مهم نيست؛‌ بلكه نتيجه آن اهميت دارد و اينكه كتابي كه وارد جامعه مي‌شود، در چه حوزه‌اي است و در چه زماني، چه تاثيري خواهد داشت. 

لبيبي تصريح كرد: بهتر است كه مسئولان براساس نيازها و حتي بحران‌هاي روز جامعه توليد كتاب را هدايت كنند و در جشنواره‌ها هم اين امر به دليل تقويت انگيزه نويسندگان دنبال شود. مسلما دولتي هوشمند عمل مي‌كند كه بداند در مقاطع خاص، نقاط ضعف جامعه‌اش كجاست. 

كتاب «زندگي و مرگ مولف»(نگرشي انتقادي بر آراء رولان بارت)، نوشته محمد‌مهدي لبيبي، برگزيده بخش تاريخ و نقد ادبي هشتمين دوره جايزه كتاب فصل، در سال 87 از سوي نشر افكار منتشر شد.