اسكن 400 هزار كتاب اتريشي ازسوي گوگل

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، به نقل از ايسنا، مدير اين كتابخانه با استقبال از اين اقدام آن را گام مهمي خوانده و در يك كنفرانس خبري اعلام كرد كه پروژه‌هاي معدودي با اين ابعاد در نقاط ديگر اروپا وجود دارد.

بر اساس بيانيه اين كتابخانه، آثار كتابخانه ملي اتريش شامل يكي از پنج كلكسيون بزرگ ادبيات قرن شانزدهم تا نوزدهم جهان بوده و درمجموع به حدود 120 ميليون صفحه مي‌رسد.

طبق اين قرارداد، گوگل هزينه‌هاي ديجيتالي كردن اين كلكسيون را كه 50 تا صد يورو براي هر كتاب تعيين شده و كتابخانه بدون پشتيباني مالي قادر به تامين آن نيست را تحت پوشش قرار مي‌دهد.

بر اساس اين گزارش، كتابخانه ملي اتريش براي آماده شدن كتاب‌ها براي اسكن، ذخيره‌سازي اطلاعات آن‌ها و فراهم كردن دسترسي عمومي به اين كتاب‌ها پول پرداخت خواهد كرد.

كار اسكن در سال 2011 در باواريا در جنوب آلمان آغاز و پيش‌بيني مي‌شود حدود شش سال طول بكشد؛ مدير اين كتابخانه اميدوار است اين روند به حفظ آثار اصلي و هم‌چنين فراهم كردن يك پشتيبان ديجيتالي درصورت وقوع يك فاجعه كمك خواهد كرد.

گوگل از اين كتاب‌هاي اسكن شده كه به نشاني  www.onb.ac.at، books.google.fr و www.europeana.eu قابل دسترس خواهند بود، استفاده انحصاري نخواهد داشت.

اين غول اينترنتي براي ساخت يك كتابخانه ديجيتالي و فروشگاه كتاب الكترونيكي ميليون‌ها كتاب اسكن كرده اما اين پروژه با مشكلات كپي‌رايت، ضدانحصارطلبي و حريم خصوصي مواجه شده است.

گوگل تاكنون 12 ميليون كتاب را از بيش از 40 كتابخانه از جمله دانشگاه‌هاي استنفورد و هاروارد ديجيتالي كرده و در ماه مارس قراردادهاي مشابهي را با دانشگاه‌هاي رم و فلورانس در ايتاليا منعقد كرد.

اما مخالفان فعاليت‌هاي اسكن كتاب، اين شركت را در دادگاه به چالش كشيده و شكايت‌هايي از سوي نويسندگان و ناشران و اخيرا از سوي عكاسان در آمريكا و فرانسه مطرح شده است.