آثار پیشنهادی ایران برای ثبت جهانی ارزیابی می‌شود/ اعلام نتیجه در 2011

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از مهر ،روزلین راسل درباره این آثار گفت: هر دوی این اثرها برای ثبت در حافظه جهانی سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) نامزد بوده‌اند.

رئیس کمیته مشورتی حافظه جهانی یونسکو اضافه کرد: ما نامزد شدن این آثار را در کارگاهی که روز چهارشنبه گذشته در کتابخانه ملی ایران برگزار شد مورد بررسی قرار دادیم.

وی افزود: این آثار در جلسه کمیته فرعی ثبت در ماه نوامبر (آبان‌ماه) مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

رئیس کمیته مشورتی حافظه جهانی یونسکو درباره زمان اعلام آثار ثبت شده در این برنامه بین‌المللی، گفت: تصمیم نهایی درباره این آثار در دهمین نشست کمیته مشورتی برنامه بین‌المللی حافظه جهانی یونسکو که اواخر ماه می سال2011 (اردیبهشت 1390) و در شهر منچستر برگزار می‌شود اتخاذ خواهد شد.

روزلین راسل درباره اهمیت "خمسه" و "التفهیم" به عنوان دو نسخه خطی دارای شایستگی ثبت جهانی هم ضمن اشاره به بازدیدش از نسخه‌های موجود از آنها در مراکز فرهنگی و تحقیقاتی کشورمان، تاکید کرد: بازدید از این دو اثر برای من به هنگام حضورم در ایران بسیار تاثیرگذار بود.

وی تاکید کرد: هم ‌اکنون و بعد از بازدید این دو اثر می‌توانم درباره این آثار همه چیز را به اطلاع کمیته فرعی ثبت برسانم.

راسل که هم‌ اکنون رئیس کمیته مشورتی برنامه حافظه جهانی یونسکو و نیز رئیس کمیته فرعی ارزشیابی حافظه جهانی یونسکو در استرالیا است در سالهای 2005 تا 2009 هم مسئولیت کمیته فرعی برنامه حافظه جهانی یونسکو را برعهده داشته است.

وی در سفر هفته گذشته خود به ایران از نسخه‌های مختلف "التفهیم" و "خمسه" نظامی موجود در مراکز تحقیقاتی ایران بازدید کرد و  در بازدید از کتابخانه مجلس شورای اسلامی نسخه خطی التّفهیم لاوائل صناعه التنجیم تالیف ابوریحان­ بیرونی (362 تا 440 ق.) را از نزدیک رویت کرد.