دومين جشنواره‌ي ارزيابي وب‌گاه‌هاي دولتي 29 تيرماه برگزار مي‌شود

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از ايسنا، قائم مقام دبير شوراي عالي اطلاع‌رساني در تشريح مراحل اجرايي و علمي دومين جشنواره ارزيابي وب‌گاه‌هاي دولتي، گام اول در مراحل اجرايي جشنواره را تمهيد مقدمات و مطالعه شاخص‌ها براي ارزيابي برشمرد و به تشکيل جلسات کميته‌هاي علمي و اجرايي و هم‌چنين تشکيل تيم‌هاي مطالعاتي براي تدوين شاخص‌ها اشاره کرد.

سعيد سالاريان از تهيه فراخوان، پخش تيزرهاي تلويزيوني، تبليغات از طريق مطبوعات و مکاتبات مستقل با دستگاه‌ها براي ترغيب حضور در جشنواره را به عنوان گام ديگر ياد کرد و افزود: اين اقدام موجب شد تا 527 وب‌گاه براي حضور در جشنواره اعلام آمادگي کنند و در نهايت ما شاهد رشد 300 درصدي نسبت به جشنواره قبلي باشيم.

او اظهار كرد: تشکيل کارگروه مطالعه و تدوين شاخص‌ها، گام سوم در اين راستا به شمار مي‌رود که براساس آن به مطالعه تجربيات گوناگون و تدوين دو دسته شاخص منجر شد که شامل شاخص‌هاي پالايش کلان (30 شاخص) و شاخص‌هاي پالايش خرد (در حدود 300 شاخص) است.

قائم مقام دبير شوراي عالي اطلاع‌رساني از خوداظهاري دستگاه‌هاي دولتي و حاکميتي به‌عنوان گام چهارم ياد کرد و افزود: تکميل پرسشنامه پالايش کلان (30 شاخص) بر اساس خوداظهاري دستگاه‌ها و تشکيل تيم اوليه ارزيابي در دبيرخانه به منظور اعتبارسنجي پاسخ دستگاه‌ها به پرسشنامه کلان از جمله اقدامات انجام شده در اين زمينه بود و در نهايت گام پنجم مرحله ارزيابي بود که تعداد 50 دستگاه بر اساس مراحل قبلي به اين مرحله راه يافتند.

سالاريان در ادامه گفت: ترکيب برندگان و جوايز دومين جشنواره ارزيابي وبگاه‌هاي دولتي شامل دو بخش جوايز اصلي و جوايز ويژه است که بخش نخست شامل جوايز خدمات اطلاع‌رساني، خدمات تراکنش مالي و خدمات تعاملي است و بخش دوم شامل جايزه وبگاه جامع، جايزه امنيت وبگاه و در نهايت جايزه پاسداشت خط و زبان فارسي در محيط وب مي‌شود.

وي یادآور شد که در پايان ارزيابي، فهرست انتخاب‌شدگان به اطلاع کميته علمي جشنواره مي‌رسد و اين کميته پس از بررسي نحوه انطباق با شاخص‌ها فهرست نهايي را براي اعلان در جشنواره معرفي مي‌کند.

او همچنين به محصولات علمي دومين جشنواره ارزيابي وب‌گاه‌هاي دولتي اشاره کرد و گفت: در طول اين مدت، نشريه الکترونيک جشنواره، ويژه‌نامه ارزيابي وب‌گاه‌ها و هم‌چنين يک عنوان کتاب به‌عنوان محصولات علمي آماده شده که طي روزهاي آينده ارائه خواهد شد