کد خبر: 43326
تاریخ انتشار: یکشنبه, 03 اسفند 1399 - 14:37

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

دیجیتالی کردن بایگانی های سنتی دانشگاه الزهرا(س) آغاز شد

منبع : لیزنا
دانشگاه الزهرا در راستای حرکت به سوی دولت الکترونیک، در حال دیجیتالی کردن بایگانی‌های سنتی خود است. در دومین پروژه از طرح کلان تحول دیجیتال معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی این دانشگاه، قفسه‌های ریلی در مخزن بایگانی این معاونت نصب شد.
دیجیتالی کردن بایگانی های سنتی دانشگاه الزهرا(س) آغاز شد

به گزارش لیزنا، در ادامه این طرح، دکتر سعید رضایی شریف آبادی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه به عنوان نماینده دانشگاه الزهرا قراردادی را با آرشیو ملی ایران منعقد کرد. وی گفت:  طی این قرارداد مقرر شد که کارشناس آرشیو ملی از اسناد و هوای مخزن بایگانی دانشگاه نمونه‌برداری کند و نیز اسناد برای ضدعفونی به آرشیو ملی ایران ارسال شود. در فاز بعدی، اسناد برای ارسال به آرشیو ملی ایران آماده‌سازی و بسته‌بندی شد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا افزود:  لازم به توضیح است که در فرایند ضدعفونی اسناد کاغذی در آرشیو ملی ایران از گاز اتیلن اکساید استفاده می‌شود. این گاز از قابلیت نفوذ به موادی چون کاغذ، مقوا و ... را تا عمق 30 سانتی‌متر دارد، ولی از پلاستیک عبور نمی‌کند. لذا طی یک عملیات ضربتی سه هفته‌ای، با حمایت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و نیز همکاری همه کارشناسان ستاد، تمام اسناد مذکور بررسی شده و اوراقی که در داخل کاورهای پلاستیکی قرار داشتند، از کاور خارج شده و در پرونده‌ها قرار گرفتند. سپس بسته‌بندی اسناد از قدیمی‌ترین آنها آغاز شد. برای تسریع در عملیات، اسناد در دو محموله به آرشیو ملی ایران ارسال شدند.

وی در پایان گفت: پس از بازگشت اسناد ضدعفونی شده، اولین قدم قرارگیری آنها در مخزن ریلی بر اساس شماره دانشجویی است تا دسترس‌پذیر شوند و خللی در رسیدگی به  درخواست‌های آموزشی دانشجویان و دانش آموختگان ایجاد نشود.