كتابخانه ملي براي ايرانيان خارج از كشور كتابخانه مي‌سازد

 

به گزارش پایگاه خبری کتابدرای و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از فارس در گردهمايي مديران كل كتابخانه‌هاي كشور، محمدعلي امين منصور، مشاور عالي دبير كل نهاد كتابخانه‌هابه تبيين احكام پيشنهادي نهاد در برنامه پنجم توسعه پرداخت.


امين منصور رسالت اصيل نهاد كتابخانه‌ها را مديريت مطالعه در جامعه عنوان كرد و افزود: مديريت توان يادگيري مادام‌العمر جامعه، مشاركت در هدايت اوقات فراغت، مشاركت در آموزش مهارت‌هاي تعالي‌بخش زندگي جامعه، پشتيباني از پژوهشگران، پشتيباني از تامين فضا و تجهيزات مطالعه، قرار گرفتن به عنوان كانون همبستگي محله و حفظ ميراث مكتوب محلي، رسالت‌هاي اصلي نهاد كتابخانه‌هاست.


وي با اشاره به ماده 10 فصل اول لايحه مبني بر افزايش سرانه بهره‌مندي اقشار از فضاهاي فرهنگي و هنريو ايجاد زيرساخت براي توسعه فعاليت فرهنگي و هنري به متن پيشنهادي نهاد كتابخانه‌ها پرداخت و گفت: پيشنهاد داريم بريا رسيدن به سه متر مربع براي 100 نفر و 5/1 نسخه براي هر نفر و يك اتصال اينترنت براي 5000 نفر تسهيلات لازم در اختيار نهاد كتابخانه‌هاي كشور قرار گيرد.

 

 

مشاور عالي دبير كل نهاد كتابخانه‌ها افزود: در ماده سه فصل اول لايحه برنامه پنجم توجه به گسترش فرهنگ مطالعه براي تعميق ارزش‌ها و فرهنگ مبتني بر هويت اسلامي ايراني و تقويت مطالعه و كتابخواني در كشور لحاظ شده است. در اين راستا در انتظار حمايت مالي براي برنامه‌هاي اجرايي مربوط از قبيل ترويج و توسعه فرهنگ اهل بيت(ع) و نماز و نيز توسعه كتابخانه‌هاي عمومي و منابع كتابخانه‌اي لازم و راه‌اندازي كتابخانه‌هاي جديد هستيم.


وي گفت: با توجه به ماده 18 فصل دوم لايحه مبني بر تحقق تحول بنيادين درنظام آموزشي كشور و با هدف ارتقاي كيفي در سه حوزه دانش، مهارت تربيت اسلامي خصوصا علوم انساني و جنبش نرم‌افزاري در كنار تعميق مباني اعتقادي پيشنهاد داريم از كتابخانه‌هاي عمومي كشور براي آموزش مادام‌العمر حمايت مالي شود.


وي ادامه داد: از جمله متون پيشنهادي نهاد كتابخانه‌ها در احكام برنامه پنجم توسعه مي‌توان به حمايت از نهاد كتابخانه‌هاي كشور در احداث و اداره كتابخانه‌هاي عمومي در محل استقرار ايرانيان در كشورهاي ديگر و نيز كشورهاي فارسي‌زبان با كشورهايي با جمعيت بالاي 5000 نفر فارسي‌زبان اشاره كرد. در اين راستا 16 كشور همسايه هدف‌گذاري شده است و استان‌هاي مختلف به عنوان معين مسووليت هماهنگي با كشورهاي همسايه را برعهده مي‌گيرند. حمايت از نهاد كتابخانه‌هاي كشور در احداث و اداره كتابخانه‌هاي عمومي در محل استقرار ايرانيان در كشورهاي ديگر و نيز كشورهاي فارسي‌زبان از متون پيشنهادي اين نهاد در احكام برنامه پنجم توسعه است