آثار گروه کتاب آبی در اسپانیا به نمایش درمی‌آید

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از خبرگزاری مهر حسن عامه‌کن، تصویرگری که به همراه برادرش علی عامه کن گروه کتاب آبی را تشکیل داده‌اند، در مورد برگزاری نمایشگاه آثار اعضای این انجمن گفت: اول امسال فراخوانی به اعضا ارسال کردیم و از آنها خواستیم کارهای خود را ارسال کنند. آثار جمع‌آوری شدند و قرار است نمایشگاه‌هایی در طول سال جاری برگزار کنیم که یکی از آنها اسپانیا خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه این نمایشگاه مهر ماه سال جاری در اسپانیا برگزار می‌شود، عنوان کرد:جایزه هانس کریستین آندرسن که گاه جایزه نوبل کوچک هم خوانده می‌شود و  از نام این  نویسنده بزرگ  دانمارکی گرفته شده است  در دو بخش نویسندگان و تصویرگران  امسال در اسپانیا اهدا می‌شود. به همین دلیل از ما هم دعوت شد تا در حاشیه برگزاری این مراسم، نمایشگاهی برگزار کنیم.

عامه‌کن با بیان اینکه در تلاش است تا بتواند از تصویرگران ایرانی این گروه سه تا پنج اثر در این نمایشگاه حضور داشته باشد، افزود: یکی از داوران این دوره جایزه اندرسن، خانم قائمی است و به همین دلیل می‌توان گفت حضور تصویرگران ایرانی در این دوره پررنگ است.

حسن و علی عامه‌کن دو برادر هستند که سال‌ها است در زمینه تصویرگری فعالیت می‌کنند. آنها جوایز گوناگونی دریافت کرده‌اند و بارها در نمایشگاه‌های مختلف تصویرگری حضور داشته‌اند.

جایزه کفش طلایی ایتالیا، جایزه سارمده ایتالیا و جایزه جشنواره قصص قرآنی در ایران، از جوایزی است که حسن عامه‌کن تاکنون دریافت کرده و علی عامه‌کن نیز برنده جایزه پادووای ایتالیا و کفش طلایی ایتالیا بوده است.

همچنین یکی از فعالیت‌های آنها، تشکیل گروه کتاب آبی در سال 1386 است که شاید مهم‌ترین ویژگی آن حضور 30 تصویرگری ایرانی و خارجی از کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، ژاپن، پرتغال، مجارستان و مکزیک است.

اولین نمایشگاه این گروه در نگارخانه آریا برگزار اما بعد از آن با گسترش فعالیت‌های اعضا، نمایشگاه‌هایی در شارچه، توکیو و کشورهای دیگر نیز برپا شد.