مشکلات شبکه کتابفروشی‌های اینترنتی ناشران ایران

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از خبرگزاری مهر ، ساسان سیادتی، با اشاره به روند فعالیت این شبکه از ابتدای سال (آغاز پایلوت آن) تاکنون، گفت: تاکنون حدود 100 ناشر به عضویت شبکه کتابفروشیهای اینترنتی ناشران درآمده‌اند. البته این تعداد برای ایجاد تحول در شبکه کم است.

وی با بیان اینکه "طرح مذکور در مرحله عقد قرارداد با بانک است" نام این بانک عامل را "پاسارگاد" اعلام کرد و در عین حال از تاخیر پیش آمده در عقد قرارداد گِله کرد و با نامشخص دانستن دلایل آن، افزود: بر اساس این قرارداد بانک هزینه تبلیغ جمعی را برای ناشران عضو شبکه پرداخت می‌کند و این هزینه بعداً از مبلغ فروش ناشران کسر و به بانک بازپرداخت می‌شود. ما همه تضمین‌های لازم را برای بانک فراهم کرده‌ایم با این حال تاکنون این قرارداد امضاء نشده است.

مدیرعامل شرکت خدمات هوشیار "وب‌گستر" در عین حال از احتمال عقد قرارداد با بانکی جایگزین (اقتصاد نوین) در صورت موافقت نکردن بانک پاساردگاد با امضاء قرارداد مذکور خبر داد.

سیادتی همچنین از عدم صدور تائیدیه فنی توسط مرکز فناوری‌های دیجیتال وزارت ارشاد برای شبکه کتابفروشی‌های اینترنتی ناشران خبر داد و گفت: آنها به برخی ویژگی‌های طرح ایراد گرفتند و با اینکه ما این ایرادها را برطرف کردیم، تاکنون این مجوز صادر نشده است. ضمن اینکه هنوز امکان خرید اینترنتی کتاب برای دارندگان کارت الکترونیک فراهم نشده است.

طرح شبکه کتابفروشی‌های اینترنتی ناشران ایران اواخر سال 87 به وزارت ارشاد ارائه شد و در دستور کار معاونت فرهنگی آن قرار گرفت و پس از چندی دستور‌العملهای لازم برای اجراء آن هم تدوین شد.

این طرح در راستای اجراء سیاستهای اصل 44 قانون اساسی و توسط بخش خصوصی و با هدف حذف واسطه‌ها و فروش مستقیم کتاب توسط ناشران به خریداران، کاهش هزینه‌های مردم در ابعاد مختلف، کم شدن سفرهای درون شهری، اطلاع رسانی مستمر و منظم کتب منتشره و افزایش ویترین فروش و دسترسی بیشتر مردم اوایل امسال کلید خورد. در این شبکه هر ناشر یک سایت مستقل با دامنه اینترنتی دلخواه دارد و خرید کتاب در کتابفروشی‌های اینترنتی ناشران صورت می‌گیرد.