تا تابستان 90؛ هر روز یک رمان برای نوجوانان ایرانی منتشر می شود

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سید صادق رضایی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل کانون در نخستین نشست رسانه‌ای خود با خبرنگاران رسانه‌های جمعی کشور در تهران با بیان این مطلب به سیاست‌های جدید کانون در زمینه نشر کتاب اشاره کرد و توضیح داد که برنامه‌های جدید کانون تا تابستان سال آینده به ثمر خواهد نشست و تا آن موقع دیگر نوجوانان با کمبود کتاب‌های ویژه گروه‌های سنیخود در کتابخانه‌های کانون روبرو نخواهند بود.
وی در این نشست ضمن اشاره به برگزاری نشست‌های با سه گروه از رمان نویسان با موضوع آزاد، طنز و مذهبی برای انتشار رمان نوجوان، از برگزاری نشست با چهارمین گروه از نویسندگان با موضوع‌های علمی، تخیلی و فانتزی خبر داد.
رضایی انتشار نزدیک به 400 عنوان کتاب چاپ اول توسط کانون تا پایان امسال را از برنامه‌های جدید کانون دانست و یادآور شد که سال گذشته 220 عنوان کتاب توسط کانون منتشر شده است.
مدیر عامل کانون در عین حال ظرفیت کانون و مخاطبان کودک و نوجوان را در این زمینه بیش از آثار منتشر شده دانست و گفت حتی اگر بیش از هزار عنوان کتاب با شمارگانی برابر با 5 میلیون نسخه هم توسط کانون منتشر شود باز مخاطب پیدا می‌کند.
او در همین حال خاطر نشان کرد که نگاه کانون به حوزه فرهنگ نگاه استثماری نیست و ما در این حوزه به هیچ نویسنده‌ای سفارش کار نداده‌ایم و آن‌ها در زمینه انتخاب موضوع و داستان آزاد بودند ضمن این که قرار است پس از چاپ چهارم کتاب باردیگر به مولف حق‌التالیف پرداخت شود.
بخش دیگری از صحبت‌های مدیر عامل کانون در این نشست به برنامه‌ها و سیاست‌های جدید کانون در عرصه تولید و نمایش فیلم و انیمیشن اختصاص داشت و رضایی با اعلام این خبر که تا دی ماه امسال کار ساخت سه یه چهار فیلم سینمایی در کانون آغاز می‌شود بر توجه بیشتر به این بخش در برنامه‌های جدید کانون تاکید کرد.
او گفت بسیاری از صاحب‌نامان عرصه‌ی سینما روزگاری با کانون همکاری می‌کردند و ما به این افتخار می‌کنیم اما در عین حال به دنبال این هستیم که از چهره‌های جوان و شاخص در این عرصه استفاده کنیم تا آنان نیز فرصت تجربه عملی را پیدا کنند و همچون نسل‌های قبلی به چهره‌های شاخص تبدیل شوند.
رضایی در همین زمینه با اشاره به خارج شدن کانون از شمول اصل 44 قانون اساسی و قدردانی از عنایت مقام معظم رهبری که با درخواست کانون در این زمینه موافقت کردند خاطر نشان کرد بخش‌هایی مانند سینما کانون و کانون چاپ که در گذشته در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته‌اند با طی کردن مراحل قانونی دوباره در اختیار کانون قرار می‌گیرند.
توجه به نمایش و نمایش عروسکی در سطوح کتابخانه‌ای و حرفه‌ای و تغییر مکان مرکز قدیمی تئاتر کانون از پارک لاله به مرکز آفرینش‌ها و تبدیل آن مرکز به موزه‌ی کودک، برگزاری چهاردهمین جشنواره بین المللی قصه گویی و تغییر در شیوه‌ی داوری و باز کردن درهای این جشنوره بر روی کودکان و نوجوانان، برگزاری دوبخش قصه گویی و نشریه دیواری هشتمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) توسط کانون در استان‌های مازندران و فارس، ایجاد مراکز جدید کانون در شهرهای فاقد این مراکز و تخریب و افزایش مساحت و نوسازی و بازسازی مراکز قدیمی، راه اندازی 150 کتابخانه سیار روستایی در سراسر کشور طی برنامه پنجم توسعه و ساخت عروسک عمو نوروز توسط کانون پیش از نوروز سال 1390 از دیگر خبرهایی بود که در این نشست رسانه‌ای توسط مدیر عامل کانون به آن اشاره شد.
سید صادق رضایی در این نشست خبری در پاسخ به انتقاد دو نفر از خبرنگاران که معتقد بودند فعالیت‌های مراکز کانون با رکود مواجه شده است و این مراکز در شهرستان‌ها تنها به فضایی برای سرگرمی کودکان و نوجوانان تبدیل شده به طرح این پرسش پرداخت که چگونه است که کانون با دارا بودن بیش از 820 مرکز فرهنگی، هنری ثابت، سیار شهری و روستایی و کتابخانه پستی و 4هزار مربی آموزش دیده و متخصص و قرار گرفتن بیش از 8 میلیون جلد کتاب در قفسه‌های کتابخانه‌اش به وسیله سرگرمی تبدیل شود؟ و به باور من، تنها رفت و آمد بچه‌ها به این مراکز باعث می شود آن‌ها هریک صدها جلد کتاب را در مدت عضویت خود مطالعه کنند و این دست آورد کمی نیست.
او در عین حال یادآور شد اگر چه هدف اصلی و رویکرد اصلی کانون در فعالیت‌هایش، توسعه فرهنگ کتاب و‌کتابخوانی است اما نباید این نکته را از نظر دور داشته باشیم که در همین مراکز نزدیک به 42 نوع فعالیت انجام می‌شود و نزدیک به 13 میلیون کودک ونوجوان ایرانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم از برنامه‌ها و تولیدات ما استفاده می‌کنند.
رضایی بار دیگر از این تعبیر که "مراکز کانون در شهرستان‌ها قبله‌ی فعالیت‌های کانون است" استفاده کرد و گفت که نتیجه هر تولید و فعالیتی در معاونت‌ها در نهایت باید به مراکز کانون برسد.
مدیر عامل کانون در این نشست که مشاوران معاونان و مدیران کانون نیز حضور داشتند گریزی نیز به بحث اوقات فراغت و متولیان آن در کشور زد و گفت: موضوع و محور فعالیت‌های کانون در تمامی 12 ماه سال اوقات فراغت است و کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر میخواهند برای اوقات فراغت تابستانی دانش‌آموزان برنامه ریزی کنند این زمان‌ها در ایران چهار ماه است نه سه ماه، از سویی دیگر به باور من اصل برنامه ریزی در این حوزه با مشکل روبرو است چرا که برخی ادعا می‌کنند که میلیون‌ها نفر را تحت پوشش برنامه‌های اوقات فراغت خود قرار می‌دهند و ما همچنان با ناهنجاری‌ و مشکلاتی در سطح جامعه روبرو هستیم؟
وی بسیاری از این برنامه‌ها و مخاطبان آن را خیالی و فرضی توصیف کرد و خواستار بررسی دقیق و علمی مفهوم اوقات فراغت در محافل و مراکز دانشگاهی شد.
رضایی همچنین از تلاش کانون زبان ایران برای رفع مشکلات علاقه‌مندان به ثبت نام در کلاس‌های کانون زبان خبر داد و گفت در صددیم که علاقه‌مندان، در لیست انتظار باقی‌نمانند.
بخش پایانی صحبت‌های سید صادق رضایی تاکیدر بر توجه به حقوق کودکان بود و او در این بخش توضیح داد که نگاه کانون به این مقوله نگاهی کاملا علمی و مدون است و ما در کارگروه حقوق کودک قوه قضاییه به عنوان یکی از اعضای این کارگروه‌ در تلاش هستیم با دقت و بررسی در قرآن کریم، متون دینی و متون کهن ملی کتابی را در این زمینه منتشر کنیم.
مدیر عامل کانون در نهایت از کم توجهی برنامه‌ریزان کشور در تدوین برنامه پنجم توسعه به کودکان ونوجوانان انتقاد کرد و در این زمینه یادآور شد که نامه‌ای از سوی کانون به دکتر غلامعلی حداد عادل رییس کمیسیون فرهنگی مجلس نوشته شده است که در آن از این کمیسیون خواسته شده تا نسبت به مسایل کودکان ونوجوانان در برنامه توسعه کشور توجه بیشتری نشان داده شود.
نشست خبری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صبح روز 12 مرداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون در تهران برگزار شد.