طرح دعوی SkyRiver در برابر OCLC

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، SkyRiver در دادگاه فدرال در سانفرانسیسکو در برابر OCLC ادعای قانونی کرده است. این جنبش می تواندپیامدهای گسترده ای در رقابت نرم افزارهای کتابخانه ای و صنعت خدمات فناوری داشته باشد.

دادخواست مذکور ادعا می کند که OCLC مؤسسه ای غیر انتفاعی است که 62 هزار کتابخانه از سراسر دنیا عضو آن هستند که به طور نامشروع در حال گرفتن امتیاز انحصاری بازارهای خدمات فهرستنویسی، امانت بین کتابخانه ای و داده های کتابشناختی است و تلاش می کند که امتیاز انحصاری بازار سیستم کتابخانه ای یکپارچه را توسط تجربه های غیر رقابتی و ممنوعه بدست آورد.

مرکز خدمات کامپیوتری پیوسته (OCLC)، سازمانی غیر انتفاعی است که در سال 1967 شکل گرفته و در دوبلین اوهایو مستقر است. مأموریت ایالتی OCLC " افزایش دسترسی به اطلاعات دنیا و کاهش هزینه های کتابخانه ها" است . اما در طول این سال ها به بنگاه جهانی تبدیل شده است که محصولات تجاری عظیم و خدمات به کتابخانه ها می فروشد و از سال 2008- 2005 بیش از 200 میلیون دلار سود برده است. میانگین سود معاف از مالیات هر سال بیش از 17 میلیون است و گردآوری یک سبد از اوراق بهادار آن در سال 2007 ، 176 میلیون دلار بوده است. از سال 1982، OCLC از مزیت معاف از مالیات خود برای بدست آوردن سود 14 شرکت انتفاعی استفاده کرده است.

استراوس لسلی، رئیس  SkyRiver بیان کرده است: "OCLC حدود 40 سال پیش به عنوان یک تعاونی کتابخانه ای آغاز به کار کرده است اما اکنون به یک کالای انحصاری صنفی تبدیل شده است."

در این جریان، اعضای OCLC تلاش کرده اند هزینه های جایگزین پایین تر مانند SkyRiver  را بیابند، اما در مقابل OCLC آنها را مجازات کرده است.

دادخواست مذکور هم چنین به رفتار غیر رقابتی OCLC در بازار سیستم های کتابخانه ای یکپارچه دلالت می کند.

 

SkyRiver خدمات جدید خود یعنی  ابزار کتابشناختی را در اکتبر 2009 منتشر ساخت و بدین منظور راه اندازی شده است که که کیفیتی بالا و هزینه کم جایگزین را برای فهرست نویسی OCLC فراهم کند و به طور فعال به مشتریان اجازه دهد که  به بیش از 40 درصد ذخیره دست یابند.به عبارت دیگر SkyRiver به منظور توسعه و به کارگیری کارآمد و اقتصادی خدمات فهرستنویسی کتابخانه ها اختصاص یافته است.

 

شکایت مطرح شده به تفصیل شرح می دهد که چگونه مشتریان SkyRiver مربوط به بخش عمومی هستند.مانند دانشگاه ایالت میشیگان، دانشگاه ایالت کالیفرنیا و لانگ بیچ که به SkyRiver روی آوردند تا در هزینه های خود صرفه جویی کنند و OCLC به آن ها افزایش قیمت بیش از 1100 درصد اعلام کرده است که مجموعه خودشان را برای سود دیگر کاربران امانت بین کتابخانه ای در پایگاه داده ای Worldcat بارگذاری کنند.

در پایان استوراس این طور نتیجه می گیرد :" اگر این جریان ادامه یابد، اقدامات OCLC می تواند اثر رقابت را از بین ببرد و حق انتخاب کتابخانه ها را سلب کند و آن ها موفق نخواهند شد."

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره طرح دعوی SkyRiver و مشکل انتخاب کتابخانه ها در تجارت خدمات و نرم افزارهای کتابخانه ای اینجا کلیک کنید.