سخنرانی دکتر بهرام مبشر در كتابخانه‌ي مركزي حسينيه‌ي ارشاد

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، دبیرخانه انجمن ترویج علم ایران اعلام کرد: ماهنامه‌ي نجوم با همكاري كتابخانه‌ي مركزي حسينيه‌ي ارشاد، اقدام به برگزاری نشستی با سخنرانی، دکتر بهرام مبشر، کرده است.

دکتر بهرام مبشر، نماينده سازمان فضايي اروپا (ESA) در ناسا و مسئول آشکارساز Nikmouse (نايک موس) تلسکوپ فضايي هابل، در این سخنرانی به موضوع "و آن‌گاه نور : يك ميليارد سال نخست" می پردازد. وی معتقد است در طول تمدن بشر،‌ فقط يكبار در هر چند نسل است كه اكتشافات مهم رخ مي‌دهند، ‌آن قدر مهم و بنيادي كه انقلابي در درك ما از عالم پديد بياورند. ما آن‌قدر خوش اقباليم كه در زمانه‌اي از تاريخ زندگي مي‌كنيم كه بنيادي‌ترين پرسش‌ها، كه قرن‌ها ذهن بشر را به خود مشغول كرده بودند، پاسخ داده مي‌شوند.

اين سخنراني، شنوندگان را به سفري در زمان مي‌برد؛ به نخستين كسري از ثانيه پس از تولد عالم تا تحول آن تا به امروز و سرنوشت آينده‌ي آن. با بهره گرفتن از تازه‌ترين رصدهاي بزرگ ‌ترين تلسكوپ‌ها، نشان داده مي ‌شود كه عالم چگونه آغاز شد و چگونه حدود 13 ميليارد سال پيش نخستين نسل ستاره‌ها و كهكشان‌ها شكل گرفتند.

همچنین در این نشست، شرکت کنندگان، ژرف‌ترين تصويري را مي‌بينند كه تلسكوپ فضايي هابل گرفته و بشر تا به حال ديده است و این تصاویر دورترين نواحي عالم را به ما نشان مي‌دهد. نیز در این نشست شرکت کنندگان درمي‌يابند كه بيش از 96 درصد از ماده‌ي عالم ما به شكل ماده‌ي تاريك و انرژي تاريك است كه ديده نمي‌شود.

در این سخنرانی، درباره‌ي پروژه ‌هاي آينده براي درك بيشتر رازهاي عالم بحث نیز خواهد شد.

همایش مذکور روز چهارشنبه، بیستم مرداد ماه  1389، از ساعت 17 تا 20، در كتابخانه مركزي حسينيه‌ي ارشاد، واقع در تهران: خيابان شريعتي، سه راه ضرابخانه برگزار خواهد شد و شرکت در آن برای عموم علاقه مندان آزاد و رایگان است.

گفتنی است، دکتر بهرام مبشر، نماينده سازمان فضايي اروپا (ESA) در ناسا و مسئول آشکارساز Nikmouse (نايک موس) تلسکوپ فضايي هابل در سال 1337 در تهران متولد شد، ديپلم رياضي را از دبيرستان البرز و ليسانس فيزيک را از مدرسه عالي پارس دريافت کرد. سپس به انگلستان رفت و تحصيلات فوق ليسانس و دکتراي خود را در رشته کيهان‌شناسي مشاهداتي از دانشگاه دورهام انگلستان گرفت. وي پس از دريافت درجه فوق ليسانس اپتوالکترونيک و ديپلم مهندسي ميکروويو از دانشگاه لندن مدت 8 سال در اين دانشگاه به تدريس و تحقيق اشتغال داشت و از چند سال قبل در انستيتو تلسکوپ فضايي هابل در ناسا فعاليت دارد.