تعدادی از کتابداران ایرانی موفق به حضور در اجلاس جهانی ایفلا شدند

 

در چند روز گذشته شاهد اخباری با عناوینی چون: " حضور کتابداران ایرانی در اجلاس جهانی ایفلا منتفی شد "و نیز" هيچ کتابدار و يا نماينده‌اي رسمي از ايران در کنفرانس ايفلا حضور ندارد" در خبرگزاری ها و روزنامه ها ی مختلف بوده ایم.  این درحالی است که با آغاز کنفرانس جهانی ایفلا  اخبار منوط به حضور کتابدارانی از ایران در این اجلاس جهانی منتشر شد.

دکتر رحمت الله فتاحی، عضو هیأت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد، که مقاله اش برای ارائه در این کنفرانس جهانی پذیرفته شده است، در گفتگو با پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) درباره علت عدم حضور کتابداران ایرانی در این کنفرانس گفت: امسال تعداد زیادی از کتابداران ایرانی برای ایفلا مقاله داده بودند و مقالات حدود ۸ تا ۱۰ نفر هم پذیرفته شد اما به دلیل مشکلات موجود در ثبت نام و طولانی شدن زمان اخذ ویزا، فقط تعداد کمی از آنها موفق به حضور در این همایش شدند.

وی در توضیح مشکلاتی که در جهت حضور در این اجلاس به وجود آمده است، افزود: بنده هزینه ثبت نام را از طریق بانک تجارت به حساب تعیین شده در بانکی که ایفلا در انگلستان تعیین کرده بود، واریز کردم اما به علت تحریم و مشکلات سیاسی دیگر، بانک از پذیرش مبلغ خودداری کرد و این هزینه برگشت خورد.

رئیس پیشین انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران تاکید کرد: بر اساس اطلاع من چهار نفر از دیگر نیز از مشهد دچار این مشکل شده اند و نتوانستند ویزایشان را دریافت کنند و به همین دلیل در اجلاس امسال کتابداری حاضر نیستند.

دکتر فتاحی گفت: تا روز های آخر مشخص نبود که چه کسانی موفق شدند ویزا دریافت کنند و هزینه را پرداخت نمایند.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این احتمال وجود دارد کسانی که موفق شدند پول را  به حساب واریز نمایند، از طریق کارت اعتباری خودشان یا دوستانشان اقدام کرده اند.

دکتر رحمت الله فتاحی اضافه کرد: این در حالی است که با توجه به تعدد مقالات ارائه شده از ایران، تمایل کتابداران کشورمان برای حضور در این اجلاس جهانی بیشتر از قبل شده است. البته اجلاس ایفلا حدود ۱۴ بخش دارد و شیوه ثبت نام در هر کدام از آنها هم متفاوت است.

شایان ذکر است که سال گذشته ایتالیا (میزبان ایفلا ۲۰۰۹) به هیأت پنج نفره ایران برای شرکت در هفتاد و پنجمین اجلاس جهانی کتابداری در میلان ویزا داد.

اين كنفرانس هر ساله در اواخر سپتامبر يا اوايل آگوست در يكي از شهرهاي جهان برگزار مي‌گردد و امسال از تاريخ 19 تا 24 مرداد ماه باموضوع "دسترسي آزاد به اطلاعات: راهی برای توسعه پایدار" در شهر گوتنبرگ سوئد، اين كنفرانس برپاست و تعدادی از کتابداران ایرانی موفق به حضور در این اجلاس جهانی شدند.