وب سایت دانشگاه تبریز رنکینگ 7 معیار موتور جستجوی گوگل را کسب کرد

 

 


به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، به گفته معاون پژوهشی دانشگاه تبریز یکی از معیارهای ارزیابی وب سایتهای اینترنتی ، معیاری است که توسط موتور جستجوی گوگل ارایه می شود.
دکتر علی رستمی بیان کرد: گوگل بر این اساس بر حسب میزان بازدید از یک وب سایت، تعداد لینک های داخلی و خارجی موجود برای آن، حجم و نحوه ارایه اطلاعات که در مجموع حدود 200 فاکتور می باشد وب سایتهای اینترنتی را دسته بندی کرده و عددی بین صفر تا 10 به آنها اختصاص می دهد.
وی با بیان اینکه این اعداد به صورت تصاعدی اضافه می­شوند، افزود: بر این اساس دو وب سایت که رتبه آنها از نظر گوگل 3 و 4 است تفاوت چندانی با هم ندارند ولی وب سایتهایی­ که رتبه آنها 7 و 8 است از نظر بازدید کننده بسیار با هم متفاوت هستند.
دکتر رستمی با بیان اینکه بر اساس این معیار در بین دانشگاه های ایران فقط دانشگاه تبریز و دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، و صنعتی اصفهان دارای رنکینگ 7 می باشند افزود: این معیار تاثیر بسیاری نیز در جایگاه دانشگاه در موتورهای جستجو دارد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وب سایتهای محدودی در دنیا دارای رتبه بندی گوگل بالاتر از8 هستند، خاطرنشان کرد: اصولا در ایران وب سایت دانشگاه­ها به دلیل بالا بودن تعداد لینکهای برگشتی یا خارجی دارای رتبه بالاتری نسبت به سایر وب سایتها هستند به گونه ای که تعداد بسیار کمی و کمتر از 10 وب سایت از وب سایتهای ایرانی دارای پیج رنک 7 هستند که بیشتر آنها را دانشگاه ها تشکیل می دهند.
به گفته وی دانشگاه تبریز بر اساس این معیار در 1387 دارای رتبه 5، در سال1388 رتبه 6 و امسال به رتبه 7 نایل شده است که پیشرفت بسیار چشمگیری محسوب می شود.
در بین دانشگاه های دنیا نیز دانشگاه هایی مانند Ohio ، Utah، Sheffield، Victoria، Clemson   و Leeds Metropolitan دارای رتبه 7 می باشند.