برنامه کتابخانه کنگره برای پشتیبانی از فعالیت های حفاظت دیجیتالی

 

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، لسلی جانستون مدیر ابتکارات معماری فنی برنامه حفاظت و زیر ساخت اطلاعاتی دیجیتالی ملی، درباره فعالیت کتابخانه کنگره که در حال ایجاد و توسعه نرم افزار منبع باز برای پشتیبانی فعالیت های نظارت منابع دیجیتالی است در دانشگاه جورج واشنگتن در 15 جولای 2010 ایراد سخنرانی کرده است.

جانستون صحبتش را با بررسی NDIIPP (برنامه حفاظت و زیرساخت ملی اطلاعات دیجیتال) آغاز کرد و توضیح داد که برنامه مذکور چگونه با همکاری افراد در کشور با رویکرد مشارکتی حفاظت دیجیتالی فعالیت می کند.

لسلی جانستون گفت: به دلیل ماهیت پراکنده این کار، به ابزارهای ساده و قابل اعتماد به منظور جابه جایی فایل های پیچیده و بزرگ نیاز است و این نکته ما را به توسعه BagIt هدایت می کند.

BagIt بک بسته ی نرم افزاری برای جابه جایی و انتقال فایل هاست که از فهرست های محتوا و خلاصه های کنترل استفاده می کند تا به کاربران در انتقال و توزیع یک فایل کمک نماید و در نهایت بازبینی نماید که فایل های درست با موفقیت جا به جا شده باشند.

ابزارهای استفاده از BagIt اولین برنامه نرم افزار توسعه یافته کتابخانه شناخته شده است که به عنوان منبع باز در دسترس است و حدودا" دو هزار مرتبه از زمان انتشار این ابتکار (دسامبر 2008) و از طریق Source Forge دانلود شده است.

در ادامه جانستون افزود :" این پروژه بسیار زمان بر بود و به صبر و حوصله زیادی نیاز داشت تا انتشار آن به تأیید و تصویب برسد."

وی گفت : "ما مجبور بودیم پروژه ای را آغاز کنیم که هر سطح از مدیریت کتابخانه با آن بتواند به راحتی کار کند. این محیط کاملا" جدیدی برای کتابخانه است و انتشار این نرم افزار منبع باز برای ما و جوامعی که با آن کار می کنند به منظور اینکه بیشتر قابل درک شود، نیاز به توضیح دارد."

مدیر ابتکارات معماری فنی برنامه حفاظت و زیر ساخت اطلاعاتی دیجیتالی ملی اشاره کرد: انتشارهای بعدی مرتبط با برنامه BagIt بسیار آسان تر بود، زیرا نمونه منتشر شده اولیه به طور کامل تنطیم شده بود و به دلیل سازماندهی مناسب نقش ها، آموزش های بسیاری در این زمینه انجام شد.

 وی در رابطه با فرآیند ضعیف ارسال کد تأیید در سراسر کتابخانه بیان کرد: " ما قادر بودیم یک نمونه از آن پروژه را تنظیم نماییم که این روند اکنون یک سیاست و خط مشی است." جانستون صحبتش را با توصیف رشد جامعه نرم افزار منبع باز ادامه داد که پروژه BagIt از آن بهره می برد." در حال حاضر یک انجمن در کتابخانه درباره منبع باز وجود دارد".

وی اضافه کرد: تیم مذکور یک گروه بحث الکترونیکی در گوگل ایجاد کرده است که سبب مشارکت افراد در بحث های در حال انجام می شود.

جانستون در پایان اشاره کرد: پروژه های منبع باز دیگری در حال انجام است مانند BWF Meta Edit که یک بسته نرم افزاری است که اخیرا" در SourceForge منتشر شده است که  استفاده از ابرداده را در توزیع فایل ها با فرمت Wave امکان پذیر می سازد. و Bagger نرم افزار در حال گسترشی است که یک واسط گرافیکی را برای یکپارچه سازی محتوای دیجیتالی آماده می کند و آن را از طریق سیستم BagIt جا به جا می کند.