عرضه نسخه الكترونيكي «پژوهشنامه نويسه‌خوان نوري» به منظور بازيابي اطلاعات متني از تصوير

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از واحد ارتباطات دبيرخانه شوراي عالي اطلاع‌رساني، با توجه به نگرش و اهداف دبيرخانه به مسائل مطرح در حوزه خط ‌و زبان فارسي در محيط‌ رايانه‌اي، فراهم آوردن امكان ذخيره و بازيابي اطلاعات به خط و زبان فارسي و بهينه‌سازي آن از اولويت فراوان برخوردار است. نويسه‌خوان نوري(OCR)، به عنوان تنها ابزار بازيابي اطلاعات متني از تصوير، يكي از مهم‌ترين ابزارهاي تبديل اطلاعات موجود به صورت قابل استفاده و پردازش در رايانه‌ها و در نتيجه يكي از اركان مهم تحقق محيط رايانه‌اي فارسي به شمار مي‌آيد.

 

دبيرخانه شوراي عالي اطلاع‌رساني، به عنوان اولين گام در تلاشي روشمند براي دستيابي به اين ابزار، از جمعي از متخصصان و دست‌اندركاران حوزه نويسه‌خواني نوري خواست كه پس از گردآوري منابع موجود، مباحث مرتبط با اين حوزه را از ديدگاه‌هاي مختلف فني، مديريتي و كاربردي بررسي و تجزيه و تحليل كنند. نتيجه كار، پژوهشنامه‌اي است كه در آن تعريفي جامع از نويسه‌خواني نوري براي زبان فارسي ارائه شده، منابع موجود در اين زمينه شناسايي و عمليات لازم براي توسعه آن تبيين شده است.

 

بررسي وضعيت كنوني نويسه‌خواني نوري در جهان و وضعيت كنوني آن در ايران، پيش‌بيني نيازهاي آينده اين حوزه، تهيه برخي از زيرساخت‌هاي لازم به منظور حمايت‌ از تحقيقات دانشگاهي، تهيه برخي از زيرساخت‌هاي لازم به منظور حمايت غيرمستقيم از فعاليت بخش خصوصي، ايجاد سازوكار لازم جهت ارزيابي و كنترل كيفي برنامه‌هاي نويسه‌خواني نوري، ايجاد انگيزه در بخش خصوصي و دانشگاهي براي رقابت و حضور فعالتر، پوشش دادن به نيازهاي علمي كاربران در سطوح مختلف و بررسي جايگاه و نقش منابع در نويسه‌خواني نوري و تسهيل حركت به سمت منابع‌باز در اين حوزه از اهداف اصلي اين پژوهشنامه است.