ارزش کتابخانه های دانشگاهی: یک گزارش و نقد وبررسی جامع

 

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، "مگان اوک لیف" در دانشگاه سیراکوس گزارش  "ارزش کتابخانه های دانشگاهی: یک گزارش و نقد وبررسی جامع" را برای انجمن کتابخانه های تحقیقاتی و دانشگاهی (ACRL)، نگاشته است.

این منبع مفید، ادبیات کمی و کیفی، روش شناسی ها و بهترین تجربه های اخیر را در رابطه با ارزش کتابخانه های دانشگاهی مرور می کند.

شناخت بیشتر ارزش کتابخانه ها و کتابداران توسط رهبران آموزش عالی، تکنولوژی اطلاعات، آژانس های سرمایه گذاری، و تصمیم گیران یکی از شش اولویت راهبردی ACRL می باشد.

به دلیل نیاز فوری تشخیص پیرامون این مسأله، این گزارش تلاش کرده است که به کتابداران دانشگاهی کمک نماید تا در این زمینه شرکت کنند و منابع را شناسایی نمایند تا آن ها را در اثبات ارزش ها کتابخانه های دانشگاهی از طریق شیوه های واضح و قابل سنجش پشتیبانی نماید.

لیسا هینچلیف، رئیس ACRL بیان کرده است: "این گزارش بر واقعیت و بصیرت ارزش کتابخانه های دانشگاهی  و مشارکت آن ها در اهداف و نتایج سازمانی دلالت می کند و در این میان ما ضمن پیگیری اولویت های رهبری، دانش به اشتراک گذاشته شده ای را برای انجمن و اعضای ACRL داریم ."

نخستین هدف این گزارش جامع، آماده سازی کتابخانه های دانشگاهی و رهبران سازمانی با ایجاد درکی روشن تر از اینکه چه تحقیقاتی درباره عملکرد کتابخانه های دانشگاهی از قبل وجود داشته اند و شکاف های آن کدامند؟ است. علاوه بر این، گزارش مذکور بهترین تجربه ها و معیارهای مرتبط را شناسایی می کند و بر نقطه شروعی دلالت می کند که به دانشگاه ها و کتابداران جوامع دانشگاهی در جمع آوری مدرک یاری رساند تا به ارتقای این حرفه کمک کند.

هینچلیف در این باره افزوده است: "مستند سازی مدرک به منظور تأثیر کتابخانه های دانشگاهی بر دانشجویان،دانشکده و رهبران کتابخانه ها را قادر خواهد ساخت که به تقاضاها برای مسئولیت پذیری پاسخ دهند و به سرمایه گذاری بازگردند. شناخت شکاف ها راهی را ترسیم می کند که داده های مورد نیاز جمع آوری و تحلیل شوند. درماه های  آینده ACRL توجه خود را به استراتژی ها معطوف خواهد کرد که توصیه های موجود در گزارش مذکور، شناسایی منابع مالی برای پروژه ها، توسعه مواد آموزشی و پشتسیانی برای اعضا را در دستور کار خود قرار دهد. "

علاقه مندان برای مطالعه این گزارش و شنیدن پادکست مصاحبه با هینچلیف و اوک لیف اینجا کلیک نمایند.