«فرهنگ نامه اصول فقه»، کتاب برگزیده سیزدهمین دوره جایزه کتاب فصل

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، «فرهنگ نامه اصول فقه» در بردارنده اصطلاحات متداول در حوزه معرفتی اصول فقه است که از بررسی حدود 200 عنوان مدرک اصولی (شیعه و سنی) 6 هزار اصطلاح شناخته اصول فقه را به کاربران معرفی کرده و با گزینش بیش از 3 هزار مدخل اصلی و ارجاع 2 هزار و 870 اصطلاح به آنها، دامنه وسیعی از مفاهیم این علم را ارائه کرده است.
 
این فرهنگ نامه تخصصی، مبتنی بر منطق نظام یافته اصطلاح نامه علوم اسلامی است، که برای اولین بار در جهان اسلام توسط مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی تدوین و منتشر شده است و صرفاً مجموعه ای از تعاریف نیست، بلکه شامل اشاره های تاریخی بوده و دیدگاه های صاحبان این علم و ارجاعات لازم را در بردارد.

گفتنی است، در سیزدهمین دوره جایزه کتاب فصل، از مجموع آثار متتشر شده، ۲۹۸۶ عنوان مورد ارزیابی و داوری هیات داوران قرار گرفتند. پس از داوری مرحله نخست،‌۱۶۷ اثر به مرحله دوم راه یافتند که از این میان،‌ پس از ارزیابی دقیق و علمی هر اثر توسط حداقل دو نفر از داوران، در مجموع ۹ عنوان کتاب برگزیده و ۲۳ عنوان کتاب شایسته تقدیر شناخته شدند.
همچنین از میان آثار برگزیده ۴ اثر تالیف و ۴ اثر ترجمه‌اند و یک اثر نیز در حوزه تصحیح و تحقیق قرار دارد. از میان آثار شایسته تقدیر نیز، ‌۱۲ اثر تالیف و ۱۰ اثر ترجمه و یک اثر تحقیق و تصحیح اند.