شبکه اجتماعي Facebook باعث بالا رفتن سطح هوش مي‌شود

آيا تا به حال شده است که پس از نوشتن و ارسال يک متن در شبکه‌هاي اجتماعي، براي انجام يک عمليات ضرب ساده به صورت ذهني با مشکل مواجه شويد؟ آيا تاکنون براي شما پيش آمده است که پس از انتشار يک متن در شبکه‌هاي اجتماعي دچار دوبيني شويد و اشيا را به صورت دوتايي مشاهده کنيد؟


به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از آی تی ایران، دکتر "تريسي الووي"(Tracy Alloway) از دانشگاه استرلينگ اسکاتلند در بررسي‌هاي جديد خود به اين سوالات پاسخ داده است.


وي طي يک سخنراني در "فستيوال علوم بريتانيا"، نتايج حاصل از بررسي‌هاي خود پيرامون نحوه استفاده کودکان از حافظه را اعلام کرد. اين دکتر معتقد است که حضور کاربران در رسانه‌هاي اجتماعي بيش از ديگر رفتارهاي آن‌ها مي‌تواند در ارتقا حافظه کاري اين افراد مفيد باشد.


به عقيده وي، شبکه اجتماعي Facebook باعث ارتقا حافظه کاري مي‌شود و در نتيجه مي‌تواند باعث "بالا رفتن سطح هوش" شود. زيرا ذهن انسان مجبور مي‌شود که برقراري ارتباط با 500 دوست اينترنتي فعاليت بيشتري انجام دهد. البته اين مسئله به اين معني نخواهد بود که همه شبکه‌هاي اجتماعي باعث بروز اين تاثير مثبت مي‌شوند. زيرا سايت Twitter فاقد اين تاثيرات است.


الووي اظهار داشته است، با توجه به اينکه سايت Twitter بر مبناي سيستم ميکروبلاگ‌ها فعاليت مي‌کند، کاربر در اين سيستم از متن‌هاي کوتاه و موجز استفاده مي‌کند و اين مسئله موجب مي‌شود از شدت توجه کاربر براي حضور در اين سايت کاسته شود و در نتيجه مغز فعاليت زيادي انجام ندهد و ارتباطات عصبي نيز ارتقا نيابند.