کد خبر: 44391
تاریخ انتشار: شنبه, 03 مهر 1400 - 07:48

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

پشتیبان نشر دانش (پند) تشکیل شد

منبع : لیزنا
دکتر محمد رضا قانع گفت: در راستای حمایت از پژوهشگران جوان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در موقعیت‌های دانشجوی تحصیلات تکمیلی و استادان جوان رشته که در مراکز آموزش عالی کشور مشغول تدریس و تحقیق هستند «پشتیبان نشر دانش (پند)» تشکیل شده است.
پشتیبان نشر دانش (پند) تشکیل شد

به گزارش لیزنا، دکتر محمد رضا قانع با اعلام این خبر افزود: تعداد افرادی که دارای مدرک دکترا هستند در حال افزایش است. دوره آموزشی آنها را عمدتاً برای حرفه ای در دانشگاه آماده می کند و با این وجود تنها تعداد کمی از آنها موقعیتی مطمئن در دانشگاه کسب می کنند، زیرا موقعیت های معلمی در دانشگاه در حال حاضر به یک رقابت سخت تبدیل شده است. به این معنی است که آنها باید به دنبال شغل خارج از دانشگاه باشند. علاوه بر این، به دلیل شرایط همه­گیری ویروس کرونا و بحرانی اقتصاد، فرصت های شغلی به خاطر این دو بحران در بسیاری از کشورها کاهش یافته است؛ که این امر آینده پژوهشگران جوان را تحت تأثیر قرار داده است. متاسفانه در کشور حمایت از این پژوهشگران به آن میزان که حمایت ها عمومیت داشته باشد، وجود ندارد. بر این قرار، گروه پند برای این که طیف وسیعی از ایده ها و پژوهش ها، منسجم تر و کارآمدتر باشند و این فعالیت های جاری نمود پیدا کنند، فرصتی ایجاد کرده است که در آن پژوهشگران جوان و ذینفعان (یعنی ناشران) می توانند با هم کار کرده و تجربیات خود را در حوزه تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی و حوزه های مرتبط، با جامعه به اشتراک بگذارند. به این ترتیب صدای محققان جوان قوی تر و یکپارچه تر می شود؛ زیرا شنیدن صدای جوانتر ها در حوزه پژوهش هرگز آسان نیست. واقعیت این است که در علم، اغلب تنها از طریق انتشار است که    می توان پژوهشگران جوان را از نظر علمی به رسمیت شناخت. برای تبدیل شدن به یک پژوهشگر شایسته و مورد احترام در حوزه تخصصی، باید یافته های جوانان یا در همایش ها ارائه شوند، یا در قالب مقالات نشریات و یا کتاب ها منتشر گردند.

قانع افزود: اندیشه نخست ایجاد پشتیبان نشر دانش (پند) توسط جناب آقای دکتر جعفر مهراد به عنوان حامی معنوی و مادی با چند تن از پیشکسوتان رشته در ماه های آغازین 1400 مطرح  و پس از بررسی های علمی و تخصصی در خصوص اهداف پند اولین جلسه با شرکت «هیات معتمدین متخصص» پند که متشکل از دکتر محمد حسین دیانی،  دکتر مهری پریرخ، دکتر ملیحه نیک کار، دکتر احمد شعبانی، دکتر رحمت الله فتاحی (به عنوان مدیر پند)، دکتر محمد رضا قانع (به عنوان دبیر پند) و        دکتر محمد حسن زاده است، در اواخر خرداد ماه تشکیل شد.

دبیر پند اشاره کرد: گروه هدف «پشتیبان نشر دانش»، فارغ التحصیلان دوره دکتری یا دانشجویان شاغل در این دوره و استادیاران جوانی است که در فرایند تولید اندیشه در قالب کتاب سهیم بوده و ‌مشارکت واقعی دارند. این گروه سنی، نیروی محرکه و‌ منبع انرژی مثبت در ایجاد تحول و عامل جدی تغییر در فراراه پیشرفت های علمی اند که «هیات معتمدین متخصص» پشتیبان نشر دانش، از  چاپ و‌  انتشار کتاب های علمی این گروه استقبال و در این مورد از آنان حمایت می کند.

 قابل ذکر است که پند دارای آئین نامه نشر کتاب است که کتاب ها بر اساس مفاد آئین نامه در جلسات توسط «هیات معتمدین متخصص» مورد بحث و مداقه قرار می گیرند. قانع در ادامه اظهار داشت که در حال حاضر تعدادی از ناشران حوزه کتابداری با پند همکاری دارند و تا کنون در جلسات متعدد که به طور منظم هر دو هفته یکبار برگزار می شود تعدادی از کتاب  های این ناشران که در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی و یا حوزه های میان رشته ای است، موافقت اصولی را دریافت کرده اند. بدیهی است پس از طی کردن مراحل ویراستاری علمی و ادبی، حمایت پند با نشر کتاب طی عقد قرارداد با ناشر عملیاتی می شود. وی تأکید کرد برای حمایت از نشر یک کتاب، اثر باید دو مرحله را با موفقیت طی کند: نخست تأیید انتشار کتاب توسط «هیات معتمدین متخصص» مطابق با آئین نامه نشر کتاب پند و دوم استاندارد سازی محتوای کتاب بر اساس نظرات و پیشنهادات ویراستاران علمی و ادبی حوزه تخصصی کتاب. دبیر پند اضافه کرد پژوهشگران جوان می توانند کتاب خود را شخصاً و یا از طریق ناشر معتبر برای پند ارسال کنند.

قانع در پایان اشاره کرد: پژوهشگران جوان که دارای کتاب تألیفی یا ترجمه آماده چاپ هستند و علاقه مند به انتشار اثر خود با حمایت مادی پند می‌باشند می‌توانند برای اطلاعات بیشتر با مدیر پند دکتر رحمت الله فتاحی (این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید) یا دبیر پند دکتر محمد رضا قانع (این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید) تماس حاصل نمایند.