طراحی امکانات جدید جستجو در پلتفرم سایورس

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، الزویر در 28 آگوست 2010 پلتفرم جدید یکپارچه شده سایورس را راه اندازی نمود. محتوای سایورس شامل مقالات پایگاه های اطلاعاتی ساینس دایرکت و اسکوپوس است. 

در حال حاضر، کاربران می توانند به سادگی در پایگاه های مذکور جستجو نمایند و به نتایج جستجوی خود که با میانکنش پذیری، ربط کافی و بدون تداخل پایگاه ها رتبه بندی شده است، دست یابند.

همزمان با راه اندازی سایورس، الزویر گسترش های مهمی را به منظور افزایش جستجو برای سایورس ساینس دایرکت راه اندازی نموده است و آن را به قرار ذیل اعلام کرده است:

سایورس ساینس دایرکت یک جستجوی تصویری اختصاصی را با مثالی از پیوندهایی به مکان مقاله ارائه می دهد که به آسانی محتوا و مفهوم درک می شود. از این طریق کاربران مجبور نخواهند بود که مقالات را برای یافتن تصاویر مرتبط مانند (عکس ها، جداول، ویدئوها) بررسی کنند و بدین شکل می توانند در زمان خود صرفه جویی نمایند.

برای کاربران علوم زیستی، سایورس ساینس دایرکت مقالات غنی شده با اطلاعات مفهومی درباره پروتئین ها، ژن ها و مولکول های کوچک را ارائه می دهد که توسط آزمایشگاه زیست شناسی مولکولی اروپا گردآوری شده است و آن را به خلاصه های غنی شده اطلاعات پیوند می دهد. در حال حاضر ویژگی مذکور می تواند به طور مستقیم از طریق مقالات سایورس ساینس دایرکت دریافت شود.

مقالات مرتبط از آثار مرجع، در سمت راست مقالات به منظور ارتباط با اطلاعات پایه و ضروری از آثار مرجع ارائه شده است. به این شیوه، کاربران می توانند به آسانی به دانش پایه مرتبط برای افزایش دیدگاهشان یا درک بهتر یک موضوع ناآشنا و جدید دسترسی داشته باشند.

همچنین اطلاعاتی تکمیلی در رابطه با انواع مقاله آماده شده است که به سرعت بررسی شود که آیا مقاله مورد درخواست کاربر است یا خیر؟. از این طریق کاربر قادر خواهد بود که بین پژوهش های اصلی و مقالات مروری تمایز قائل شود.

راه اندازی نرم افزار مدیریت کننده دانلود اسناد در سال 2008 به کاربران اجازه می دهد به آسانی مقالات را با فرمت پی.دی.اف دانلود نمایند. در حال حاضر مرورگرهای قابل تطبیق با ویژگی های مذکور توسعه یافته اند که شامل فایرفاکس موزیلا 2.0 و 3.0، اینترنت اکسپلور 6.0، 7.0 و 8.0، گوگل کروم 4.0 و سافاری 3.0 می باشند. سیستم های عامل مک اسنولئوپارد و ویندوز 7 نیز پشتیبانی می شوند.

از طرفی الزویر برای سایورس اسکوپوس امکانات زیر را طراحی نموده است که علاوه بر افزایش تجربه کاربران، استفاده از اسکوپوس را برای آن ها آسان تر نماید که به واسطه آن تحلیلی را برای نویسنده یا مؤسسه داشته باشند.

ارزیابی نویسنده:  یک تصویر سازی از آثار نویسنده به  مشخصات موجود از نویسنده اضافه خواهند شد. این ویژگی یک بررسی تصویری فوری را ار آثار نویسنده با انواع مدرک، حوزه های موضوعی و نویسنده های همکار را نشان می دهد که به کاربران اجازه می دهد یک ارزیابی آسان از آثار منتشر شده نویسنده داشته باشند.

پیگیر کننده استنادها: این ویژگی تعداد دانلودهای استنادهای اسکوپوس را از 5 هزار رکورد به 20 هزار رکورد افزایش خواهد داد. ویژگی مذکور به مؤسسات اجازه خواهد داد که تحلیل های مؤسسه ای را آسان تر اجرا کنند که از این طریق می توانند نتایج علمی کامل را از یک مؤسسه برای یک سال از طریق یک دانلود سریع، دریافت نمایند.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمایند.