برنامه های ویژه سازمان اسناد و کتابخانه ملی در هجدهمين دوره هفته کتاب

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی اعلام کرد: بر اين اساس10 برنامه مختلف براي هفته كتاب سال جاري توسط سازمان اسناد و كتابخانه ملي برنامه ريزي شده كه از 23 تا 30 آبان برگزار خواهد شد.

برگزاري نخستين نمايشگاه «اسناد كتاب و كتابخانه» و نمايشگاه «گزيده قرآن هاي خطي كتابخانه ملي» با توجه به نامگذاري اولين روز هفته كتاب به نام «وحدت حول محور قرآن و عترت» از جمله ابن برنامه ها است .

همچنين قرار است مراسمي ويژه در پنجمين روز هفته كتاب كه به عنوان «كتاب، كتابدار و كتابخانه» نامگذاري شده براي تقدير از كتابداران توسط اين سازمان برگزار شود.

از ديگر برنامه هاي سازمان اسناد و كتابخانه ملي در اين هفته همچنين مي توان به برنامه تكريم اعضاي كتابخانه ملي با اهداي شاخه گل و برگزاري كارگاههاي آموزشي با موضوعات «آشنايي با نگارش علمي»،«آشنايي با كتابخانه ملي و خدمات آن» و «جستجوي منابع علمي رايگان از طريق موتور جستجوي گوگل» براي اعضا در روزهاي23 و 24 آبان اشاره كرد.

همچنين با توجه به لزوم تدوين برنامه هايي براي آشنايي كودكان با كتاب و كتابخانه در ايام اين هفته،كارگاه ويژه اي براي گروه سني 10 تا 15 سال با محور هاي «كاغذ يار مهربان چگونه درست مي شود؟» ، «چند ساعت با يك مرمتگر كتاب»، «آشنايي با صحاف كتاب و چند نكته در مورد نگهداري كتاب» در روز جمعه 28 آبان تدارك ديده شده تا كودكان و نوجوانان در اين روز به همراه والدين خود با حضور در كتابخانه ملي در اين كارگاه شركت كنند.

برگزاري نشست «نقد و بررسي وب سايت كتابخانه ملي كودكان و نوجوانان ايران» با حضور ناشران و دست اندركاران كتاب كودك نيز از جمله ديگر برنامه هاي تدوين شده توسط سازمان اسناد و كتابخانه ملي در حوزه كتاب و كتابخواني كودك و نوجوان در اين هفته است كه روز پنج شنبه 27 آبان برگزار مي شود.

«افتتاح پايگاه اينترنتي ايران شناسي و اسلام شناسي سازمان اسناد و كتابخانه ملي به زبان انگليسي» در سومين روز اين هفته و همچنين چند طرح مهم در حوزه خدمات فناوري  اطلاعات اطلاعات اين سازمان از جمله طرح هاي مربوط به خدمات تحت وب OPAC  شامل ارائه مستندهاي كتابخانه از طريق وب، ارائه ايزوي آنلاين و راه اندازي استاندارد  Z3950 در روز 27 آبان نيز از ديگر برنامه هاي سازمان اسناد و كتابخانه ملي در هجدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران است. 

دهمين آئين بزرگداشت حاميان نسخ خطي در روز 29 آبان نيز كه از مهمترين برنامه هاي ساليانه سازمان اسناد و كتابخانه ملي مي باشد در اين هفته برگزار خواهد شد.

لازم به ذكر است هجدهمين دوره هفته كتاب  جمهوري اسلامي ايران از 23 تا 30 آبان برگزار خواهد شد.