انتشار نشریات تخصصی انگلیسی زبان، حضور علمی ایران را در عرصه های بین المللی تثبیت می کند

دکتر جعفر مهراد، رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، در گفتگو با پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) با اعلام حضور 73 نشریه علمی پژوهشی ایران در پایگاه استنادی اسکوپوس گفت: از مجموع 73 نشریه علمی ایران که در اسکوپوس نمایه سازی می شود تعداد 46 نشریه در حوزه های علوم پزشکی و رشته های وابسته و 27 نشریه علمی دیگر نیز در موضوعاتی به غیر از رشته پزشکی چاپ و منتشر می شود.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری افزود: نشریه shiraz E-Medical Journal تنها نشریه الکترونیکی است که نام آن در این نظام مشاهده می شود.

به گفته دکتر مهراد، اکثر نشریات علمی که در اسکوپوس نمایه سازی می شود نشریاتی کاملاً تخصصی اند. موردی که استثناء دارد نشریه Scientia Iranica از انتشارات دانشگاه صنعتی شریف است. 

دکتر مهراد اظهار داشت: در بین نشریات نمایه شده در اسکوپوس 3 نشریه در حوزه شیمی ، 2 نشریه در رشته کتابداری و اطلاع رسانی، 3 نشریه درباره علم ریاضیات قرار دارد.

طبق اظهار رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، نشریه Iranian Journal of Veterinary Research   تنها نشریه دامپزشکی است که در این نظام پردازش می شود. 

وی بیان کرد: حضور چشمگیر نشریات علمی ایران در نظام استنادی اسکوپوس نشان می دهد که انتشار نشریات علمی به زبان انگلیسی تأثیر مثبت خود را برای حضور علمی ایران در عرصه های بین المللی به جا گذاشته است.

دکتر مهراد انتشار نشریات به زبان انگلیسی در ترکیه را یادآور شد و افزود: ترکیه با استفاده از این روش توانسته است جایگاه علمی خود را به عنوان کشوری که از نظر حجم تولیدات علمی در منطقه در مرتبه اول قرار دارد تثبیت کند.

به گفته رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در حال حاضر از مجموع 685 نشریه که اعتبار خود را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرده اند 107 نشریه زبان انگلیسی منتشر می شود.

وی تصریح کرد : تجربه ترکیه در انتشار نشریات علمی به زبان انگلیسی تجربه موفقی است و چنانچه دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور بر تعداد نشریه های علمی انگلیسی خود اضافه کنند، با توجه به ساختار علمی نشریات ایران که به دقت توسط کمیسیون های نشریات معتبر وزارتین کنترل و مدیریت می شود، تعداد بیشتری از این نشریات در نظام های بین المللی نمایه سازی پذیرفته خواهد شد.

دکتر جعفر مهراد در پایان گفت: دانشمندان ایران روش های مشارکت در عرصه های بین المللی آموزش عالی را به خوبی می دانند تنها کافی است که دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی کشور زمینه های مثبت این مشارکت ها را بیشتر فراهم کنند.