عرضه 79 هزار عنوان كتاب از 500 ناشر بين‌المللي در هشتمين نمايشگاه كتب كاربردي


به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل  از ستاد خبري هشتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب‌هاي كاربردي و دانشگاهي، احد رضايي با بيان اين مطلب افزود: در اين ميان حدود 29 هزار عنوان كتاب در حوزه علوم انساني، 14 هزار عنوان در حوزه مهندسي، 13 هزار عنوان در بخش پزشكي، 13 هزار عنوان در حوزه علوم پايه و هفت هزار عنوان كتاب به هنر اختصاص دارد.

وي ادامه داد: از ميان اين آثار، بيش از 800 عنوان كتاب متعلق به سال‌ 2011، 126 هزار عنوان كتاب منتشر شده در سال‌ 2010 و 23 هزار عنوان كتاب چاپ سال 2009 هستند و مابقي نيز به سال‌هاي 2005 تا 2007 اختصاص دارند.

به گفته رضايي، آثار بخش رايانه با چهار هزار عنوان كتاب بيشترين فراواني كتاب‌هاي نمايشگاه را به خود اختصاص داده است و پس از آن كتاب‌هاي بخش مديريت، رياضي و آمار، آموزش و پرورش، برق و الكترونيك و ترتيب با سه هزار و 400، سه هزار و 100، دو هزار و 900 و دو هزار و 500عنوان در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

وي در بخش ديگر سخنان خود از عرضه چهار هزار عنوان كتاب در بخش عربي خبر داد و افزود: اين كتاب‌ها از سوي سه نماينده ايراني از 30 ناشر جهان عرب در نمايشگاه ارايه خواهد شد.

مديرعامل انجمن فرهنگي ناشران بين‌الملل ايرانيان با اشاره به اهداف برگزاري اين نمايشگاه، توضيح داد: نمايشگاه اين امكان را براي محققان و پژوهشگران فراهم مي‌آورد تا بتوانند به جديدترين كتاب‌هاي حوزه هاي مختلف دسترسي داشته باشند، همچنين منابع علمي مراكز مختلف را تامين كنند.

وي تصريح كرد: اين نمايشگاه يك فرصت براي علاقه‌منداني است كه نتوانسته‌اند كتاب‌هاي مورد نياز خود را در نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران تهيه كنند.
رضايي از تغيير ذائقه خري به عنوان ديگر دستاورد اين نمايشگاه،‌ نام برد و افزود: مخاطبان مي‌توانند در ارتباط با ناشران مختلف، كتاب‌هاي دلخواه خود را انتخاب و خريداري كنند.

وي در بخش ديگر سخنان خود درباره ويژگي‌هاي اين نمايشگاه، گفت: در اين نمايشگاه به احترام به حقوق مولف و ناشر از عرصه كتاب‌هاي افست و غيرقانوني جلوگيري شده است.

مديرعامل انجمن فرهنگي ناشران بين‌الملل ايرانيان با بيان اينكه ناشران كتاب‌هاي فارسي، حدود يك هزار عنوان كتاب در اين نمايشگاه عرضه مي‌كنند، يادآور شد: قطعا تا روز برگزاري نمايشگاه، حدود دو تا سه هزار عنوان ديگر نيز به مجموع اين كتاب‌ها افزوده خواهد شد. 

وي گفت: در اين نمايشگاه، كتاب‌هاي عمومي عرضه نمي‌شود و تلاش مجموعه در اين بوده است كه كتاب‌هاي تخصصي ارائه شود، زيرا مراجعه‌كنندگان و مخاطبان نمايشگاه، دانشجويان و متخصصان حوزه‌هاي مختلف علمي هستند.

رضايي درباره ديگر ويژگي‌هاي نمايشگاه، توضيح داد: مكانيزه بودن سيستم خريد و فروش، صدور فاكتور يكسان، ثابت بودن بهاي كتاب‌‌ها و ثبت سفارش از مشتريان را مي‌توان از ديگر ويژگي‌هاي‌ اين نمايشگاه نام برد.

وي با اشاره به همزماني برگزاري نمايشگاه كتاب كاربردي و هفته كتاب، گفت: تمامي كتاب‌هاي نمايشگاه شامل 15 درصد تخفيف هستند و علاوه بر آن نيز ناشران كتاب‌هاي خود را با 40 تا 50 درصد تخفيف به فروش برسانند.