جشن هفته کتاب در مراکز کانون سراسر کشور

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل  از روابط عمومی کانون، برگزاری چهاردهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان و مسابقه اینترنتی با موضوع کتاب و کتابخوانی بر روی سایت مسابقات کانون از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در هفته کتاب، توسط کانون اجرا می‌شود.
هفته کتاب طی روزهای 23 تا 30 آبان برگزار می‌شود و جشنواره کتاب کودک و نوجوان در آخرین روز این هفته کلید خواهد خورد.
همچنین برگزاری 700 نمایشگاه کتاب و عرضه محصولات فرهنگی و هنری در 700 مرکز فرهنگی و هنری کانون سراسر کشور از دیگر برنامه‌هایی است که به همین مناسبت تدارک دیده ‌شده است.
در همین حال روابط عمومی کانون نیز اقدام به طراحی و چاپ پوستر هجدهمین دوره هفته کتاب کانون کرده که در این پوستر شعار سال، شعار هفته کتاب (مطالعه، اندیشه، فرزانگی)،‌ لوگوی هفته کتاب و معرفی فعالیت‌های مراکز کانون در سراسر کشور درج شده است.
بر اساس این گزارش نزدیک به 830 مرکز فرهنگی، هنری ثابت، سیار شهری و روستایی و کتابخانه پستی کانون در سراسر کشور نیز برنامه‌های خود را برای برگزاری گسترده هجدهمین دوره‌ی هفته کتاب اعلام کرده‌اند.
هدف از اجرای این برنامه‌ها چشاندن شیرینی مطالعه کتاب به کودکان و نوجوانان و تاکید بر جایگاه بلند و ارزشمند کتاب در زندگی انسان و نقش آن در افزایش دانش و آگاهی‌های علمی و فکری و پرورش خلاقیت‌های هنری و ادبی کودکان و نوجوانان اعلام شده است.
بر این اساس اجرای ویژه‌برنامه‌های جشن کتاب، تقدیر از کتاب‌یاران و کتاب‌خوانان موفق کانون، برپایی نمایشگاه‌های کتاب توسط کانون و مشارکت و حضور در نمایشگاه‌های کتاب استانی، معرفی کتاب از طریق شیوه‌های رایج در مراکز کانون، بازدید کودکان و نوجوانان از چاپ‌خانه‌ها و مراکز نشر و توزیع کتاب و آشنایی با مراحل فنی چاپ کتاب، آشنایی با نویسندگان و شاعران بومی و محلی و نقد و بررسی آثار آن‌ها با حضور صاحب اثر، برگزاری مسابقه‌های مختلف هنری، ادبی و پیامک با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی، اجرای برنامه‌های مشترک با نهادهای فعال فرهنگی به ویژه نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی، نظرخواهی از بچه‌ها برای معرفی بهترین کتاب‌ها و پرخواننده‌ترین آن‌ها و اجرای نمایش‌های عروسکی با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی از جمله این برنامه‌ها ‌است.
برخی از نویسندگان و شاعران سرشناس کشور نیز در این هفته راه سفر در پیش می‌گیرند و با حضور در جمع کودکان و نوجوان کتاب‌خوان و اعضای مراکز کانون با آن‌ها به بحث و گفت‌وگو می‌نشینند.
همچنین بیشتر مراکز کانون در این هفته به منظور ایجاد شور و نشاط در میان اعضای خود و معرفی کتاب‌های مناسب به آن‌ها، اقدام به پخش فیلم‌هایی می‌کنند که بر اساس کتاب‌های موجود در این مراکز ساخته شده‌اند.
اجرای مسابقه کتاب‌سازی و تصویرگری کتاب، معرفی قرآن کریم به عنوان کتاب آسمانی مسلمانان و آشنا کردن کودکان و نوجوانان با احادیث اسلامی با موضوع کتاب و دانایی، برگزاری ایستگاه‌ها و کارگاه‌های ادبی و هنری، برگزاری همایش‌های تخصصی با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی ویژه مادران و پدران و اولیای تربیتی مدارس، برپایی نمایشگاهی از کتاب‌های کم خواننده و قدیمی و معرفی آن‌ها به اعضا، معرفی سایت‌‌ها و پایگاه‌های اینترنتی فعال و مناسب در زمینه کتاب به اعضا، برگزاری مسابقه خاطره‌نویسی از بهترین کتاب‌هایی که بچه‌ها مطالعه کرده‌اند، قصه‌گویی، شعر خوانی، مشاعره، معرفی کتاب‌های تازه منتشر شده و تشکیل و تقویت انجمن‌های ادبی با محوریت کتاب از دیگر برنامه‌های بسیاری از مراکز کانون در سراسر کشور به شمار می‌رود.
در همین حال انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز از انتشار ده‌ها عنوان کتاب جدید در طول هجدهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران خبر داده است.
هفته کتاب طی روزهای 23 تا 30 آبان در سراسر کشور برگزار می شود.