كتابخانه هاي ملي ايران و اوكراين تفاهم نامه همكاري امضا کردند

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اعلام کرد: بر اساس اين تفاهم نامه روابط حرفه اي بين كتابخانه هاي ملي دو كشور و همچنين همكاري آنها در زمینه فرهنگ، آموزش، علم و گسترش اطلاعات علمی و فنی گسترش مي يابد. 

همكاري طرفین در زمینه علوم کتابداری، علوم آرشیوی، اوکراین شناسی، ایران شناسی، ترجمه آثار هنری و علمی از جمله ديگر مفاد اين تفاهم نامه است.

در بخش ديگري از اين تفاهم نامه مقرر شده است طرفین به منظور آشنایی با دستاوردها و چشم اندازهای توسعه علم کتابداري در اوکراین و ایران به انجام تحقیقات علمی در زمینه میراث مکتوب (خطی)، کتاب شناسی و چاپ کتاب؛ فناوری حفظ و مرمت حامل های کاغذی اطلاعات و توسعه تبادل بین المللی کتاب به منظور افزایش کیفی منابع کتابخانه ها بپردازند.

تبادل پایگاه های کتابشناسی، چکیده ها و پایگاههای تمام متنی، برگزاری نمایشگاه های کتاب؛ تبادل کارشناسان در تمامی زمینه های کتابداری نيز از جمله مفاد اين تفاهم نامه سه ساله است.

شایان ذکر است، علی اکبر اشعری در دومين روز از سفر خود به اوكراين، از مرکز اسناد خطی دانشگاه شفچنکو بازديد كرد.

بخش اسناد مرتبط با تاريخ و تمدن ايرانيان در قبل و بعد از ميلاد حضرت مسيح (ع) و بخش ويژه نقشه ها و اسناد تاریخی نيز که بر جایگاه ایرانیان در ترویج علم و دانش، مساوات ، برابری و عدالتجویی و یگانه پرستی در جهان تاکید داشته است از جمله بخش هاي مورد بازديد رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي كشور بود.