کانون کتابخانه نخبه در آینده نزدیک تاسیس می شود

 

 به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از مهر، غلامرضا یاوری صبح پنج‌شنبه در مراسم تجلیل از خادمان حوزه کتاب و کتابخوانی شهرستان شهرضا، با بیان این مطلب افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تعداد کتابخانه‌های عمومی کشور به 550 کتابخانه هم نمی‌رسید اما امروز و به برکت نظام جمهوری اسلامی، این تعداد به چهار هزار و 400 باب افزایش یافته است.

وی یکی از دلایل افزایش تعداد کتابخانه‌های عمومی کشور را توجه ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی به امر کتاب و کتابخوانی دانست و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید بسیار زیادی بر افزایش سرانه مطالعه و ترویج این موضوع در کشور دارند و بر همین اساس تمامی مسئولین باید در راستای تحقق این امر همت و تلاش مضاعفی داشته باشند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان خواستار مشارکت دستگاه‌های مختلف اجرایی کشور در راستای ترویج مطالعه و کتابخوانی در کشور شد و تصریح کرد: با وجود اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور متولی مستقیم امور کتابخانه‌های عمومی به شمار می‌رود اما شایسته است تمامی ادارات، ارگان‌ها و نهادهای اجرایی کشور نیز در این امر مشارکت گسترده داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس برآوردهای صورت گرفته، مشخص شده است که میزان و سرانه مطالعه در کشور ارتباط مستقیمی با درآمد مردم جامعه دارد، اضافه کرد: بر اساس آماری که در سال 1388 از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور اعلام شد، به این نتیجه رسیدیم که گرایش افراد جامعه به مطالعه و کتابخوانی با درآمد مردم ارتباط مستقیمی دارد.

یاوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود از تاسیس کانون کتابخانه نخبه در آینده نزدیک خبر داد و بیان داشت: تاسیس کانون کتابخانه نخبه مراحل نهایی خود را سپری می‌کند و این موضوع به تمامی کتابخانه‌ها نیز ابلاغ شده است.

وی تاکید کرد: بر اساس این طرح، افراد برجسته و نخبه در عرصه کتاب و کتابخوانی از سوی کتابخانه‌ها به این کانون معرفی می‌شوند تا از این افراد در راستای گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان همچنین به تاثیر هدفمند شدن یارانه‌ها در ترویج مطالعه و کتابخوانی در کشور اشاره خاطر نشان کرد: هدفمند کردن یارانه ها رشد و اعتلای کتاب و کتابخوانی در مناطق محروم را به دنبال خواهد داشت.