تصویب پیشنویس چارچوب و کلیات «کمیته ملی خواندن و سواد اطلاعاتی»

 

به گزارش لیزنا، این کارگروه  در ابتدای سال جاری و در چارچوب وظایف کمیسیون، با مسئولیت دکتر فریبرز خسروی تشکیل و کار خود را آغاز نموده است. با توجه به فرا وزارتی بودن بحث سواد اطلاعاتی و مدخلیت  وزارتخانه ها، سازمانها و انجمنهای مختلف، کارگروه اساسنامه اولیه ای را برای کمیته ملی تدوین نمود که طی سه جلسه در کمیسیون به بحث گذاشته شد تا در جلسه اخیر به تصویب نهایی کمیسیون رسید.

اساسنامه به علت فرا وزارتی بودن جهت تصویب نهایی به شورایعالی انقلاب فرهنگی تقدیم خواهد گردید تا پس از تصویب و تشکیل دبیرخانه رسما کار خود را آغاز نماید.

در مقدمه اساسنامه با اشاره به تا کید اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر بالا بردن سطح آگاهی های عمومی و همچنین تقویت روحیه بررسی و تتبع و ابتکار، در همه زمینه های علمی، فنی، فرهنگی و اسلامی و نیز با تاکید بر این واقعیت که خواندن و سواد اطلاعاتی زیر ساخت توسعه انسانی در همه ابعاد آن است ،پراکندگی فعالیتهای این حوزه در نهادها و موسسات مختلف را علت کاهش اثر بخشی این فعالیتها اعلام نموده و بر لزوم تشکیل چنین کمیته ای در سطح کشور تاکید می نماید . هدف این کمیته "ایجاد هماهنگی و همسو سازی و هم افزایی در زمینه ترویج و آموزش شیوه های مطالعه و سواد اطلاعاتی" اعلام شده است.

اعضای این کمیته عبارت خواهند بود از: رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات، نمایندگان تام الاختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (نهاد کتابخانه های عمومی کشور)، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، کتابخانه ملی جمهوری اسلامی، کمیته ملی یونسکو ، حوزه های علمیه یا ستاد عالی کانونهای مساجد و حوزه ها و 6 نفر اعضای حقیقی از بین خبرگان حوزه فرهنگ، کتاب و کتابداری ترجیحا با معرفی انجمنهای علمی ذیربط. دبیر این کمیته رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات، ومقر دبیرخانه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات پیش بینی شده است.