تمدید حضور مجله وب‏ شناسی در پایگاه استنادی اسکوپوس برای سال 2011

 

به گزارش لیزنا، مجله الکترونیکی وب‏ شناسی (Webology) در سال 2004 توسط دکتر علیرضا نوروزی، هنگامی که دانشجوی دکترای علم اطلاعات و ارتباطات در فرانسه بود، راه ‏اندازی، و از همان سال  وارد پایگاه‏های اطلاعاتی خارجی شد. این مجله در پایگاه‏های اطلاعاتی بین‏المللی مانند اسکوپوس، پروکوئست، ابسکو، لیزا، راهنمای مجله‏های دسترسی آزاد، پژوهشگر گوگل، و ...، فهرستگان جهان، و فهرست عمومی کتابخانه‏های دانشگاهی جهان نمایه‏سازی و فهرست‏نویسی می‏شود.

با توجه به این‏که دکتر نوروزی، مدرس دروس نمایه‏ سازی و سازماندهی اطلاعات است، نهایت تلاش خود را برای نمایه‏سازی این مجله در پایگاه‏های اطلاعاتی خارجی به‏کار گرفته است و تاکنون نیز موفق بوده است. در تازه‏ترین مکاتبات انجام شده، شرکت انتشاراتی الزویر درخواست تمدید قرارداد نمایه‏سازی این مجله در پایگاه‏های اطلاعاتی خود از جمله اسکوپوس را برای سال 2011 نموده است.

در کنار محتوای علمی و بین‏ المللی مقاله‏ ها، از جمله شاخص‏ های مهم نمایه‏ سازی یک مجله در پایگاه‏ های اطلاعاتی، تعداد استناد به مقاله‏ های آن مجله و تعداد استناد به سردبیر و اعضای هیات تحریریه آن است. تعداد استناد به مجله وب‏شناسی به طور خلاصه به قرار زیر است:

تعداد استناد

نام پایگاه اطلاعاتی

425

Google Scholar

186

Google Books

1

Google Patents

101

ISI Web of Science

14

ProQuest Dissertations

 

مجله وب‏ شناسی اگرچه در پایگاه اطلاعاتی آی‏.اس.آی. نمایه‏ سازی نمی ‏شود؛ اما 101 بار در پایگاه (Web of Science) مورد استناد مقاله ‏های علمی مجلات و همایش ‏ها قرار گرفته است. اگر این تعداد استناد تقسیم بر تعداد مقاله ‏های پژوهشی منتشر شده در طی سال‏های پیشین شود؛ ضریب تاثیر مجله بیش از 1 خواهد بود و این ضریب بالاتر از ضریب بسیاری از مجله ‏هایی است که در خود آی.اس.آی. نمایه ‏سازی می‏ شوند.

مجله وب‏ شناسی در رتبه ‏بندی مجله‏ های کتابداری موجود در پایگاه استنادی اسکوپوس در میان 116 مجله کتابداری بر اساس شاخص (SJR) رتبه 24 کسب کرده است. در واقع، با 36 پله صعود نسبت به سال قبل به این جایگاه رسیده است و این مجله در مجموع جزء 50 مجله برتر کتابداری جهان است.  همچنین در بین مجله‏ های ایرانی موجود در اسکوپوس نیز بر اساس شاخص (SJR) جزء پنج مجله برتر می ‏باشد. حضور مجله وب ‏شناسی به عنوان نماینده ایران در سطح بین الملل، افتخار بزرگی برای کشورمان محسوب می شود.

سردبیر مجله، دلایل موفقیت مجله وب‏شناسی در سطح بین ‏المللی را چنین بیان کرد: انگلیسی زبان بودن مجله، دسترسی آزاد بودن متن کامل مقاله ‏ها، برخورداری از اعضای هیات تحریریه بین ‏المللی، برخورداری از نویسندگان بین ‏المللی، برخورداری از داوران بین‏ المللی، جذب استناد از سایر مجله‏ها، ارسال فهرست مندرجات شماره ‏های جدید مجله به گروه‏ های بحث خارجی، عضویت بیش از هزار نفر در فهرست علاقه ‏مندان دریافت فهرست مندرجات، و دارا بودن بیش از ده هزار بازدیدکننده ماهانه.

لازم به ذکر است، دامنه مجله از (Webology.ir) به (Webology.org) تغییر داده شده است و به زودی مجله به وبگاه جدید خود نقل مکان خواهد کرد. البته دامنه پیشین تا 5 سال آینده ثبت شده است. بخش‏های اصلی مجله و شماره‏ های سال جاری در وبگاه جدید قرار دارد و شماره ‏های پیشین مجله نیز به زودی روی وبگاه قرار داده می‏شود.

گفتنی است، دکتر نوروزی، عضو هیات علمی گروه کتابداری دانشگاه تهران، تاکنون پنج کتاب تالیفی و ویراستاری چهار کتاب را در کارنامه پژوهشی خود دارد. از جمله نویسندگانی است که آثار وی بیش از 220 بار در آثار علمی موجود در پژوهشگر گوگل مورد استناد قرار گرفته است. نوروزی مولف پراستنادترین مقاله مجله بین‏المللی (Libri) در تاریخ این مجله می‏باشد. مقاله وی در این مجله با 86 استناد در پژوهشگر گوگل جزء پراستنادترین مقاله‏های انگلیسی ‏زبان کتابداری ایران است.