انتشار اطلاعات بدون سانسور، هدف موتور جستجوي ملي است

 

به گزارش لیزنا به نقل از ايرنا، دكتر رضا تقي پور، صبح روز شنبه در حاشيه پنجمين سمپوزيوم بين المللي مخابرات در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موتورهاي جستجويي كه امروزه در جهان استفاده مي شود عملا به بنگاه هاي اقتصادي تبديل شده اند كه منافع اقتصادي خود را دنبال مي كنند و از سوي ديگراطلاعات به هيچ عنوان در داخل اين موتورهاي جستجو امن نيست.
وي افزود: ما معتقديم كشور ايران نياز به موتور جستجوي بومي دارد تا در وهله اول اطلاعات توليد شده در كشور به خوبي و بدون سانسور و بدون گرايش مالي در دنيا منتشر شود.
تقي پور افزود: هدف ديگر از ايجاد موتور جستجوي ملي رقابت با كشورهاي دارنده موتورهاي جستجو است كه در عمل بسياري از منابع داخلي را اصلا در رتبه بندي هاي خود محسوب نكرده و يا با اغراض مشخص به عنوان نتايج جستجو منتشر مي كنند.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در بخش ديگري از سخنان خود درباره اينترنت پاك اظهار داشت: امروزه شاهديم كه اينترنتي كه با هدف دستيابي به اطلاعات و اهداف بشر دوستانه ايجاد شده بود از طريق برخي كسب و كارهاي كثيف به محيطي براي سوء استفاده از افراد تبديل شده است.
وي افزود: آسيب هاي اينترنت روز به روز نقش پررنگ تري در جوامع بشري پيدا مي كند و دانشمندان علوم اجتماعي با توجه بيشتر به اين مقوله مي توانند از ايجاد آسيب هاي بيشتر جلوگيري كنند.
تقي پور درباره ايجاد پليس امنيت فضاي تبادل اطلاعات 'افتا' در محيط هاي مجازي تاكيد كرد: وظيفه پليس افتا در مرحله اول برخورد با جرايم رايانه اي است كه با رواج كسب و كارهاي غيرانساني و غيراخلاقي مبارزه مي كند.
وي گفت: پليس افتا با جرايمي كه به صورت پراكنده در بخش مالي در محيط مجازي انجام مي شود مبارزه مي كند.
تقي پور در مورد دستاوردهاي پنجمين سمپوزيوم بين المللي مخابرات گفت: اين نشست به صورت ساليانه براي استفاده از ايده دانشمندان خارجي و دانشمندان و متخصصان ايراني داخل و خارج از كشور برگزار مي شود.
وي افزود: در كنفرانس امسال نيز سرفصل هاي مورد نياز كشور از جمله توجه به شبكه ها و توسعه فناوري اطلاعات و خدمات ارزش افزوده گنجانده شده است.
پنجمين سمپوزيوم بين المللي مخابرات صبح امروز در محل مركز تحقيقات مخابرات كار خود را آغاز كرد و تا عصر دوشنبه ادامه خواهد داشت.