کد خبر: 44745
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 03 آذر 1400 - 08:02

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

برگزاری بزرگداشت دکتر مه‌لقا ملاح، کتابدار و مادر محیط زیست ایران

منبع : لیزنا
آئین بزرگداشت دکتر مه‌لقا ملاح، کتابدار و مادر محیط زیست ایران برگزار می شود.
برگزاری بزرگداشت دکتر مه‌لقا ملاح، کتابدار و مادر محیط زیست ایران

به گزارش لیزنا، آئین بزرگداشت دکتر مه لقا ملاح، کتابدار و مادر محیط زیست ایران امروز چهارشنبه 3 آذر 1400 ساعت 15 تا 17 برگزار می شود.

علاقه مندان برای حضور در این نشست به سایت هاشور به نشانی www.hashure.com مراجعه کنند.

مه لقا ملاح متولد 31 شهریور 1296 کتابدار و فعال محیط زیست بود. وی بنیان‌گذار سازمان غیردولتی زیست‌محیطی جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست بود. از وی به عنوان «مادر محیط زیست ایران» یاد می‌شود.

وی  بعد از تحصیل در فلسفه و علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی در دانشگاه تهران مدرک فوق‌لیسانس علوم اجتماعی گرفت و برای ادامهٔ تحصیل به پاریس رفت و در سوربن علوم اجتماعی خواند و با مدرک دکترا به ایران بازگشت. در فرانسه دورهٔ کتاب‌داری نیز در کتاب‌خانه ملی فرانسه گذراند. در بازگشت به ایران در کتابخانه دانشگاه تهران مشغول کار شد و بعد از مدتی در سال ۱۳۴۷ به ریاست کتابخانهٔ مؤسسهٔ تحقیقات روان‌شناسی برگزیده شد. پس از بازنشستگی تمام وقت خود را در راه مبارزه برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست گذاشت.

مه‌لقا ملاح در سال ۱۳۷۳ با مشارکت همسرش و چند استاد دانشگاه سازمان غیردولتی زیست‌محیطی جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست را بنیان گذاشت. این سازمان در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۷۴ رسماً اعلام موجودیت کرد.

وی در هفدهم آبان ۱۴۰۰، در سن ۱۰۴ سالگی درگذشت.