ثبت 178 هزار دامنه اينترنتي فعال در كشور

 

به گزارش لیزنا به نقل از فارس، عليرضا صالح همچنین شمار دامنه هاي اينترنتي به ثبت رسيده با پسوند لاتين دات IR را 167 هزار و 474 دامنه عنوان كرد و اظهار داشت: بيشترين دامنه هايي كه در كشور به ثبت مي رسد طبق آمارهاي موجود مربوط به دامنه لاتين ايران است و تقاضا براي دامنه فارسي هنوز چشمگير نيست.

وي با تاكيد بر اينكه شمار دامنه هاي اينترنتي فعال در كشور هم اكنون 178 هزار و 11 دامنه است ، تصريح كرد: در اين ميان 5 هزار و 666 دامنه اينترنتي با پسوند فارسي دات ايران فعال است. همچنين دو هزار و 381 دامنه با پسوند CO.IR و يكهزار و 340 دامنه اينترنتي با پسوند AC.IR در كشور به ثبت رسيده است.

صالح اضافه كرد: طبق آخرين آمار تاكنون 373 دامنه اينترنتي با پسوند GOV.IR در كشور فعال است و از ديگر دامنه هاي ثبت شده و فعال در كشور مي توان به 340 مورد ثبت دامنه اينترنتي با پسوند SCH.IR، حدود 275 مورد پسوند ORG.IR ، حدود 116 مورد پسوند ID.IR و حدود 46 مورد دامنه اينترنتي با پسوند NET.IR اشاره كرد.

بنا بر این گزارش سازمان نظارت بر نامها و ارقام اينترنتي (آيكان) اواخر مهرماه امسال موافقت خود را نسبت به ثبت دامنه ملي "دات ايران " اعلام كرد كه بر اساس آن فعاليت دامنه اينترنتي "نقطه - ايران " كه تمامي ورژن ها و سيستمهاي روز دنيا را پشتيباني مي كند حداكثر تا 6 ماه آينده آغاز خواهد شد.

هم اكنون ثبت اين دامنه ها انجام مي شود اما تا كمتر از 6 ماه آينده امكان نوشتن آدرسهاي اينترنتي با حروف فارسي و از راست به چپ ممكن مي شود.

صالح پيش از اين نيز از رتبه اول شهر تهران در ثبت دامنه هاي اينترنتي در ميان ساير شهرها و استان هاي كشور خبر داده بود و گفته بود : در بحث ثبت دامنه هاي اينترنتي شاهد اختلاف زياد تهران با ساير شهرها هستيم به نحوي كه تقريبا شهر تهران دو برابر ديگر استانها دامنه اينترنتي ثبت كرده است.

به گفته وي استان تهران و استان خراسان رضوي و شهرهاي شيراز، كرج، تبريز، قم، يزد، اهواز و كرمان پس از تهران در رتبه هاي بعدي ثبت دامنه اينترنتي در كشور قرار دارند.