عدم موافقت كمیسیون بهداشت با انتقال آموزش پزشكی به وزارت علوم

 

به گزارش لیزنا به نقل از ایسنا، محمدرضا رضایی، درباره طرح مجدد جداسازی آموزش پزشكی از وزارت بهداشت و افزوده شدن آن به وزارت علوم، تصریح كرد: آموزش پزشكی سال‌ها در وزارت علوم بود، اما بروز یكسری مشكلات برای آموزش دانشگاهی پزشكی و حتی درمان بیماران سبب شد علی‌رغم همه مقاومت‌هایی كه وزارت علوم وقت داشت، آموزش پزشكی به وزارت بهداشت و درمان پیوست.  

 

به گفته نماینده مردم جهرم در خانه ملت، در آن زمان تیم‌های كارشناسی و اساتید برجسته دانشگاه‌ها با كار كارشناسی به این نتیجه رسیدند كه الزاما برای ارتقای كیفیت آموزش، آموزش پزشكی باید به وزارت بهداشت واگذار شود كه این كار صورت گرفت و واقعا از آن زمان شاهد هستیم كه آموزش در كنار كار عملی است، یعنی هم درمان و هم آموزش در یك مجموعه با یك مدیریت واحد انجام می‌شود كه قطعا می‌تواند هم كیفیت خدمات آموزشی را ارتقا دهد و هم سود و فواید بیشتری به حوزه درمان برساند.

رضایی با تاكید بر اینكه وضعیت باید به همین شكل بماند، اظهار كرد: نمی‌دانم مخالفین با چه استدلالی می‌خواهند آموزش پزشكی را از وزارت بهداشت جدا و به وزارت علوم واگذار كنند، وزارت علوم وزاتخانه‌های گسترده با حجم بسیار بالای كار است كه اگر حوزه آموزش پزشكی هم به آن اضافه شود قطعا آموزش پزشكی با مشكل مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینكه آموزش پزشكی با آموزش در حوزه‌های دیگر متناسب نیست، خاطرنشان كرد: آموزش پزشكی نیاز به تخصص خاص خود دارد بنابراین نمی‌توانیم دو حوزه غیرمرتبط با همدیگر را در یك مجموعه در كنار هم قرار دهیم، تحقق این امر یك خطای استراتژیك است.

عضو كمیسیون بهداشت با اعلام این خبر كه كمتر كسی از اعضای كمیسیون موافق انتقال آموزش پزشكی به وزارت علوم هستند، اظهار كرد: حتی خیلی از اساتید مختلف و روسای دانشگاه‌ها با كار كارشناسی نه به خاطر اینكه بخواهند یك وزارتخانه را همچنان گسترده نگه دارند بلكه به خاطر كشور، به خاطر آموزش پزشكی و به خاطر درمان مردم همچنان تاكید دارند كه آموزش پزشكی باید در وزارت بهداشت و درمان باقی بماند.

رضایی با اشاره به بروز تخلف در آزمون دستیاری تصریح كرد: ممكن است این تصمیم در راستای بروز اشكال و تخلف در آزمون دستیاری باشد اما بروز اینگونه تخلفات به این معنا نیست كه مدیریت در وزارت بهداشت ضعیف است و این وزارتخانه توان برگزاری یك آزمون كاملا سالم را ندارد بلكه به لحاظ حساسیت بسیار بالای این آزمون است كه با انتقال آموزش پزشكی به وزارت علوم هم از حساسیت این آزمون كاسته نخواهد شد.

عضو كمیسیون بهداشت گفت: به خاطر فاصله بسیار زیاد میان پزشك عمومی و متخصص رقابت برای ورود به تخصص تنگاتنگ است و متاسفانه انگیزه‌هایی برای تقلب شكل می‌گیرد كه جداسازی و چسباندن آموزش پزشكی به یك وزارتخانه‌ی دیگر به این معنا نیست كه دیگر چنین مشكلاتی بروز پیدا نمی‌كند.

رضایی در خاتمه با تاكید بر اینكه باید اصل قضیه را درست كنیم، خاطرنشان كرد: باید حد فاصل پزشك عمومی با متخصص كاهش یابد و آزمون به صورت چند مرحله‌ای برگزار شود، در این صورت خودبخود مقداری از حساسیت این آزمون مقداری كاهش پیدا می‌كند، نباید به صرف اینكه فكر می‌كنیم وزارت علوم می‌تواند مشكلات آزمون دستیاری را كاهش دهد آموزش پزشكی را از وزارتخانه همگون جدا و به یك وزارتخانه ناهمگون متصل كنیم.